Θεματική εικόνα για το τι είναι ο ψηφιακός μετασχηματισμός επιχειρήσεων. Ψηφιακή απεικόνιση της Γης.

Ψηφιακός μετασχηματισμός: Τι είναι και τι περιλαμβάνει

Η ψηφιακή εποχή είναι εδώ… για τα καλά και περιμένει από όλους μας να προσαρμοστούμε και να συμβαδίσουμε μαζί της.

Τόσο μεμονωμένα άτομα, όσο φορείς και επιχειρήσεις, καλούνται να υιοθετήσουν νέες τεχνολογίες προκειμένου να απλοποιήσουν διάφορες εργασίες και να αυξήσουν την αποτελεσματικότητά τους.

Στο συγκεκριμένο άρθρο θα επικεντρωθούμε στις επιχειρήσεις και θα αναλύσουμε, μεταξύ των άλλων, το τι είναι ο ψηφιακός μετασχηματισμός, αλλά και το τι περιλαμβάνει.

Χωρίς να χάνουμε άλλο χρόνο, πάμε να ξεκινήσουμε!

Τι είναι ο ψηφιακός μετασχηματισμός – Ορισμός

Τελευταία ακούμε όλο και περισσότερο για τον ψηφιακό μετασχηματισμό του κράτους και των τραπεζών, καθώς και για τον ψηφιακό μετασχηματισμό στην υγεία, στον τουρισμό, στην εκπαίδευση, στον γεωργικό τομέα ,κ.λπ.

Και, φυσικά, στις κάθε είδους επιχειρήσεις, που είναι και το θέμα του άρθρου μας.

Η συγκεκριμένη έννοια, λοιπόν, έχει μπει για τα καλά στη ζωή μας, οπότε είναι λογικό να αναρωτιέσαι το τι ακριβώς είναι ο ψηφιακός μετασχηματισμός. Ο ορισμός που – κατά την άποψή μας – αποδίδει καλύτερα το νόημά του είναι ο παρακάτω:

Ψηφιακός μετασχηματισμός (digital transformation) αποκαλείται η ενσωμάτωση των ψηφιακών τεχνολογιών σε όλα τα πεδία μιας επιχείρησης, με στόχο την πραγματοποίηση θεμελιωδών αλλαγών στον τρόπο με τον οποίο αυτή λειτουργεί και δημιουργεί αξία για τους πελάτες της.

Εδώ, πρέπει να αναφέρουμε ότι ο ψηφιακός μετασχηματισμός αναφέρεται και σε μια πολιτιστική αλλαγή, που απαιτεί από τις εταιρείες να αμφισβητούν συνεχώς τις δεδομένες συνθήκες και να πειραματίζονται συχνά.

Ποια είναι η διαφορά μεταξύ των εννοιών “digitisation”, “digitalisation” και “digital transformation”;

Πέραν του digital transformation (ψηφιακός μετασχηματισμός), υπάρχουν και δύο ακόμα όροι, που σχετίζονται με αυτό και που συχνά πολλοί τους μπερδεύουν.

Πρόκειται για τις έννοιες “digitisation” και “digitalisation”, οι οποίες, όμως, στα ελληνικά σημαίνουν το ίδιο: ψηφιοποίηση.

Ωστόσο, περιγράφουν διαφορετικά πράγματα και είναι σημαντικό να γίνει κατανοητή η διαφορά τους, ειδικά όταν πρόκειται να αναπτυχθεί μια επιχειρηματική στρατηγική.

Αρχικά, ο όρος digitisation περιγράφει τη διαδικασία της μετατροπής δεδομένων και εγγράφων από αναλογική σε ψηφιακή μορφή. Ένα σχετικό παράδειγμα είναι το σκανάρισμα μιας φωτογραφίας ή η μετατροπή μιας έγγραφης αναφοράς σε αρχείο PDF.

Από την άλλη, ο όρος digitalisation περιγράφει την πρακτική της χρήσης ψηφιακών τεχνολογιών για τη βελτίωση των επιχειρηματικών διαδικασιών και την αλλαγή του επιχειρηματικού μοντέλου.

Με λίγα λόγια, ο όρος digitisation αναφέρεται σε πληροφορίες, ενώ ο όρος digitalisation αναφέρεται σε διαδικασίες.

Τέλος, όπως είδαμε και παραπάνω, ο όρος digital transformation περιγράφει, ουσιαστικά, τη χρήση όλων των ψηφιακών προϊόντων για την επίτευξη καθοριστικών αλλαγών στον επιχειρηματικό τρόπο λειτουργίας.

Οπότε, δε θα ήταν λάθος αν λέγαμε ότι το digital transformation αποτελεί την “ομπρέλα”, η οποία καλύπτει τις άλλες δύο έννοιες, το digitisation και το digitalisation.

Ψηφιακός μετασχηματισμός επιχειρήσεων: Οφέλη και πώς τις επηρεάζει

Ο ψηφιακός μετασχηματισμός, τόσο των μεγάλων, όσο και των μικρομεσαίων επιχειρήσεων,τις επηρεάζει με πάρα πολλούς τρόπους, αλλάζοντας καθοριστικά τον τρόπο που (έχουν μάθει να) λειτουργούν.

Τομείς και τμήματα, όπως η εξυπηρέτηση πελατών, το μάρκετινγκ, οι πωλήσεις, κ.ά., επηρεάζονται σημαντικά από τις διαδικασίες του ψηφιακού μετασχηματισμού.

Πάμε, όμως, να δούμε πώς ακριβώς συμβαίνει αυτό, αλλά και ποια είναι τα σημαντικότερα οφέλη του ψηφιακού μετασχηματισμού για τις επιχειρήσεις!

Αύξηση παραγωγικότητας

Ένα από τα σημαντικότερα οφέλη του ψηφιακού μετασχηματισμού για μια επιχείρηση είναι η βελτίωση της παραγωγικότητάς της.

Κι αυτό, επειδή η επιχείρηση που μετασχηματίζεται θα μπορέσει να απαλλαγεί από πολλές δύσκολες και χρονοβόρες χειροκίνητες εργασίες, οι οποίες θα αυτοματοποιηθούν λόγω της ψηφιοποίησης.

Έτσι, θα μειωθεί σημαντικά ο χρόνος εκτέλεσής τους και η επιχείρηση θα γίνει πιο παραγωγική.

Βελτίωση ικανοποίησης πελατών

Η ποιοτική εξυπηρέτηση και η ικανοποίηση των πελατών αποτελούν, αναμφισβήτητα, έναν από τους βασικότερους στόχους όλων των σύγχρονων επιχειρήσεων.

Σήμερα, το κοινό είναι πιο απαιτητικό από ποτέ. Ως αποτέλεσμα, μία επιχείρηση πρέπει να εξασφαλίσει ότι θα προσφέρει στους υφιστάμενους, αλλά και στους δυνητικούς πελάτες της, την καλύτερη δυνατή εμπειρία από τις προσφερόμενες υπηρεσίες και προϊόντα της.

Η υιοθέτηση των νέων τεχνολογιών για τη βελτιστοποίηση των σχετικών διαδικασιών, θα επιτρέψει μια επιχείρηση να πάει την εξυπηρέτηση των πελατών της στο επόμενο επίπεδο.

Τα ψηφιακά εργαλεία και οι στρατηγικές, που θα αξιοποιηθούν στα πλαίσια του ψηφιακού μετασχηματισμού της, θα προσφέρουν:

  • Προϊόντα υψηλότερης ποιότητας (πιο καινοτόμα και με βελτιωμένα χαρακτηριστικά),
  • Ταχύτερους χρόνους παράδοσης,
  • Περισσότερα και αποτελεσματικότερα κανάλια επικοινωνίας,
  • Βελτιωμένες υπηρεσίες, κ.ά.

Καλύτερα δεδομένα και βελτιωμένη λήψη αποφάσεων

Ένα σημαντικό χαρακτηριστικό γνώρισμα του ψηφιακού μετασχηματισμού είναι η πληρέστερη, ακριβέστερη και αποτελεσματικότερη συλλογή δεδομένων.

Στο παρελθόν, μπορεί η επιχείρηση να είχε διασκορπισμένα όλα τα δεδομένα της σε διαφορετικές και ασύνδετες μεταξύ τους πλατφόρμες ή μπορεί και να μη συνέλεγε καθόλου δεδομένα.

Αυτό, όμως, αλλάζει καθοριστικά με τον ψηφιακό μετασχηματισμό της, καθώς θα γίνει δυνατή η κεντρική και – από κάθε άποψη – βελτιωμένη λήψη δεδομένων, καθώς και η καλύτερη επεξεργασία τους.

Με τη σειρά του, αυτό είναι κάτι που θα οδηγήσει στη λήψη καλύτερων επιχειρηματικών αποφάσεων (βελτίωση ή διόρθωση προϊόντων, καλύτερη εξυπηρέτηση και πρόβλεψη αναγκών των πελατών, κ.λπ.), οι οποίες, φυσικά, θα είναι βασισμένες σε ιδιαίτερα αξιόπιστα δεδομένα και πληροφορίες.

Βελτίωση συνεργασίας και επικοινωνίας

Ένα ακόμα σημαντικό όφελος του ψηφιακού μετασχηματισμού για τις επιχειρήσεις είναι ότι αυτός συμβάλλει στην αποτελεσματικότερη συνεργασία και επικοινωνία μεταξύ των διάφορων τμημάτων μιας επιχείρησης (και όχι μόνο).

Πιο συγκεκριμένα, η ψηφιοποίηση των εσωτερικών επικοινωνιών της εταιρείας θα την καταστήσει πολύ πιο ευέλικτη, γρήγορη και αποδοτική, καθώς η διατμηματική συνεργασία θα πραγματοποιείται, πλέον, απρόσκοπτα.

Έτσι, θα αντιμετωπιστούν αποτελεσματικά φαινόμενα όπως: αργοί χρόνοι απόκρισης, ασυνεννοησία, αναποτελεσματική ανταλλαγή ιδεών, απώλεια πληροφοριών, κ.λπ.

Τι περιλαμβάνει ο ψηφιακός μετασχηματισμός: Διαδικασίες, δομές και συστήματα

Και αφού αναλύσαμε το τι είναι ο ψηφιακός μετασχηματισμός, αλλά και το ποια είναι τα σημαντικότερα οφέλη του για μια επιχείρηση, τώρα ήρθε η στιγμή να εξετάσουμε το τι περιλαμβάνει ή το τι καλύπτει ο ψηφιακός μετασχηματισμός των επιχειρήσεων.

1. Τεχνολογία

Ένα από τα πρώτα πράγματα που μας έρχονται στο μυαλό όταν μιλάμε για ψηφιακό μετασχηματισμό, είναι – φυσικά – οι διάφορες τεχνολογικές καινοτομίες που είναι, πλέον, διαθέσιμες στον επιχειρηματία.

Πάμε, λοιπόν, να δούμε ποιες είναι οι πιο σημαντικές τεχνολογίες του ψηφιακού μετασχηματισμού, που καλείται να υιοθετήσει κάθε σύγχρονη επιχείρηση!

Διαδικτυακή παρουσία και προώθηση

Πρώτα απ’ όλα, να πούμε ότι ένας από τους βασικότερους παράγοντες επιτυχίας για κάθε σύγχρονη επιχείρηση είναι η αποτελεσματική διαδικτυακή παρουσία και προώθησή της.

Είναι, δηλαδή, απαραίτητο στη σημερινή – άκρως ψηφιακή – εποχή, κάθε επιχείρηση να επενδύει στην αναβαθμισμένη ψηφιακή της παρουσία ώστε να αυξήσει τις πιθανότητές της για επιτυχία.

Ένα από τα απαραίτητα “συστατικά” για τη δημιουργία μιας σωστής διαδικτυακής παρουσίας είναι η δημιουργία μιας σύγχρονης ιστοσελίδας εταιρικής παρουσίασης ή η κατασκευή ενός e-shop, αξιόπιστου και γρήγορου.

Φυσικά, πέρα από τη δημιουργία μιας σωστής εταιρικής παρουσίας, ο ψηφιακός μετασχηματισμός απαιτεί και τη μέγιστη δυνατή αξιοποίηση όλων των σύγχρονων εργαλείων και τεχνικών διαδικτυακής προώθησης, όπως:

Συστήματα ERP

Τα συστήματα ERP είναι προγράμματα λογισμικού, τα οποία συγκεντρώνουν, ρυθμίζουν και διαχειρίζονται με ενιαίο τρόπο όλες τις λειτουργίες μια επιχείρησης, όπως τα χρηματοοικονομικά, τους ανθρώπινους πόρους, την αποθήκη, τις πωλήσεις, το μάρκετινγκ, κ.ά.

Τα Συστήματα Ενδοεπιχειρησιακού Σχεδιασμού (ERP) αποτελούν, λοιπόν, μια τεχνολογία απαραίτητη για τον ψηφιακό μετασχηματισμό μιας επιχείρησης, καθώς επιτρέπουν την αποτελεσματικότερη οργάνωσή της.

Για να μάθεις περισσότερα σχετικά με το τι είναι το ERP και γιατί το χρειάζεται μια επιχείρηση, διάβασε το σχετικό μας άρθρο!

Cloud

Το Cloud, γνωστό και ως υπολογιστικό νέφος, αποτελεί ένα σχεδόν αναπόσπαστο στοιχείο του ψηφιακού μετασχηματισμού, που καλό θα ήταν να υιοθετήσει άμεσα κάθε σύγχρονη επιχείρηση που καλείται να διαχειριστεί μεγάλο όγκο δεδομένων.

Το Cloud προσφέρει μεγάλη ευελιξία, επεκτασιμότητα, ταχύτητα και ασφάλεια, καθώς τεράστιες ποσότητες δεδομένων μπορούν να αποθηκευτούν σε αυτό, με αποτέλεσμα:

  • Να απαλλάσσεται το προσωπικό της επιχείρησης από χειροκίνητες εργασίες αναβάθμισης λογισμικού και συντήρησης δικτύου, καθώς αυτά προσφέρονται από τον πάροχο της υπηρεσίας Cloud.
  • Να καθίσταται δυνατή η συλλογή και αποθήκευση τεράστιου όγκου πληροφοριών.
  • Να εξοικονομείται σημαντικός χώρος αποθήκευσης στους εταιρικούς υπολογιστές.
  • Να μειώνεται η “χαρτούρα” και οι ανάγκες της επιχείρησης σε γραφική ύλη.
  • Να ευνοείται η ομαλή εξ αποστάσεως εργασία και η συνεργασία μεταξύ των εργαζομένων, κ.λπ.

Για να μάθεις περισσότερα σχετικά με το τι είναι το Cloud, αλλά και ποια τα πλεονεκτήματα από τη χρήση του, μπορείς να διαβάσεις το σχετικό μας άρθρο.

Internet of Things (IoT)

Το Internet of Things (IoT) ή Διαδίκτυο των Πραγμάτων μπορεί να βοηθήσει τις επιχειρήσεις να επιταχύνουν και να βελτιώσουν την ψηφιακή μετασχηματιστική τους διαδικασία με διάφορους τρόπους.

Μέσω της σύνδεσης ενός ευρέος φάσματος φυσικών συσκευών και αισθητήρων στο διαδίκτυο, το IoT επιτρέπει στις επιχειρήσεις να συλλέγουν και να αναλύουν δεδομένα πραγματικού χρόνου από τις λειτουργίες τους, αλλά και να λαμβάνουν ενημερωμένες αποφάσεις με βάση αυτά.

Για παράδειγμα, το IoT μπορεί να χρησιμοποιηθεί για την παρακολούθηση της απόδοσης μηχανημάτων σε μια εργοστασιακή μονάδα, για τον έλεγχο των επιπέδων αποθεμάτων σε μια αποθήκη ή για την ανάλυση της συμπεριφοράς των πελατών σε ένα κατάστημα λιανικής πώλησης.

Χρησιμοποιώντας τα παραπάνω δεδομένα, οι επιχειρήσεις μπορούν να βελτιστοποιήσουν τις λειτουργίες τους, να μειώσουν το κόστος τους και να βελτιώσουν την εμπειρία των πελατών.

Ακόμα, το IoT μπορεί να βοηθήσει τις επιχειρήσεις να δημιουργήσουν νέες πηγές εσόδων, καθώς τους δίνει τη δυνατότητα να προσφέρουν καινοτόμα προϊόντα και υπηρεσίες.

Για παράδειγμα, μια εταιρεία που κατασκευάζει οικιακές συσκευές θα μπορούσε να χρησιμοποιήσει αισθητήρες IoT για τη συλλογή δεδομένων χρήσης από τα προϊόντα της και να προσφέρει στους πελάτες της μια συνδρομητική υπηρεσία βασισμένη στην προγνωστική συντήρηση.

Επιπλέον, το IoT μπορεί να βοηθήσει τις επιχειρήσεις να δημιουργήσουν νέα επιχειρηματικά μοντέλα, επιτρέποντάς τους να πουλούν δεδομένα που συλλέγονται από τις IoT συσκευές τους σε οργανισμούς τρίτων.

Βλέπουμε, λοιπόν, ότι η ενσωμάτωση του IoT στη στρατηγική ψηφιακού μετασχηματισμού μιας επιχείρησης μπορεί να τη βοηθήσει να δημιουργήσει νέες πηγές εσόδων και να παρέχει μια καλύτερη εμπειρία πελατών.

Τεχνητή Νοημοσύνη (AI) και Μηχανική Μάθηση (ML)

Η Τεχνητή Νοημοσύνη (Artificial Intelligence) αναφέρεται στην ικανότητα των υπολογιστών να αντιγράφουν την ανθρώπινη σκέψη / συμπεριφορά και γίνεται όλο και πιο σημαντική για τις επιχειρήσεις που υπόκεινται σε ψηφιακό μετασχηματισμό.

Οι διάφορες τεχνολογίες AI μπορούν να βοηθήσουν τις επιχειρήσεις:

  • να αυτοματοποιήσουν επαναλαμβανόμενες εργασίες,
  • να βελτιώσουν τις διαδικασίες λήψης αποφάσεων και
  • να αποκτήσουν πολύτιμα στοιχεία από μεγάλα σύνολα δεδομένων.

Για παράδειγμα, οι αλγόριθμοι AI μπορούν να χρησιμοποιηθούν:

  • Για την ανάλυση της συμπεριφοράς και των προτιμήσεων των πελατών, προκειμένου να παρέχουν εξατομικευμένες συστάσεις.
  • Για να βελτιστοποιήσουν τις λειτουργίες της εφοδιαστικής αλυσίδας.
  • Για να βελτιώσουν την ακρίβεια της πρόβλεψης ζήτησης.

Επίσης, η AI μπορεί να χρησιμοποιηθεί για τη βελτίωση της εμπειρίας των πελατών, όπως η χρήση chatbots για την παροχή υποστήριξης πελατών 24/7.

Έτσι, λοιπόν, με την εφαρμογή των τεχνολογιών AI, οι επιχειρήσεις μπορούν να παραμείνουν ανταγωνιστικές στη σημερινή ψηφιακή οικονομία.

Big Data και προηγμένα analytics

Με τη χρήση τεχνολογιών όπως η Τεχνητή Νοημοσύνη και η Μηχανική Μάθηση, γίνεται συλλογή και ανάλυση των λεγόμενων Μεγάλων Δεδομένων (Big Data), κάτι που μέχρι τώρα ήταν ασύλληπτο για τις απλές επιχειρήσεις.

Το μέγεθος των Big Data μπορεί να είναι terabytes ή ακόμα και zettabytes, ενώ τα ίδια τα δεδομένα μπορεί να είναι δομημένα, ημι-δομημένα ή και μη δομημένα.

Ο ψηφιακός μετασχηματισμός, τόσο σε μεγάλες όσο και μικρές επιχειρήσεις, επιτρέπει τη συγκέντρωση, αποθήκευση και ανάλυση σε πραγματικό χρόνο τεράστιων ποσοτήτων δεδομένων, καθιστώντας δυνατή τη λήψη απόλυτα ενημερωμένων αποφάσεων.

Blockchain

Το blockchain είναι, ουσιαστικά, μια κατανεμημένη βάση δεδομένων που αφορούν ηλεκτρονικές συναλλαγές. Τα δεδομένα αυτά, αντί να αποθηκεύονται σε έναν κεντρικό server, διατηρούνται στους υπολογιστές των χρηστών.

Αυτό σημαίνει ότι δεν υπάρχει κεντρική αρχή από την οποία να εξαρτάται η πραγματοποίηση των συναλλαγών, μιας και για να εγκριθεί μια ομάδα καταχωρίσεων (συναλλαγών), χρειάζεται απλά η έγκριση των υπόλοιπων χρηστών του blockchain (μέσω επίλυσης ενός υπολογιστικού προβλήματος).

Οι τρόποι με τους οποίους μπορεί το blockchain να βοηθήσει τις διάφορες επιχειρήσεις κατά τον ψηφιακό μετασχηματισμό τους είναι μεταξύ άλλων:

  • Εξασφαλίζοντας τη διαφάνεια των οικονομικών συναλλαγών, καθώς τα δεδομένα είναι δημόσια σε όλους τους εμπλεκόμενους.
  • Επιταχύνοντας τις συναλλαγές, καθώς η επιβεβαίωση και εκτέλεσή τους γίνεται αυτόματα χωρίς την εμπλοκή κάποιου ενδιάμεσου φορέα.
  • Βελτιώνοντας τον τρόπο λειτουργίας της εφοδιαστικής αλυσίδας, μιας και η αποκέντρωση του blockchain αυξάνει τη διαφάνεια και την ανιχνευσιμότητα των προϊόντων, από τη διαδικασία της προμήθειας έως και την τελική παράδοσή τους.

2. Διαχείριση Επιχειρηματικών Διαδικασιών (Business Process Management)

Η Διαχείριση Επιχειρηματικών Διαδικασιών ή Business Process Management (BPM) είναι η προσπάθεια μιας επιχείρησης να επιταχύνει και να βελτιώσει σημαντικά τις διάφορες διεργασίες της, συνήθως, μέσω της αυτοματοποίησης.

Οι επιχειρηματικές διεργασίες πρέπει να είναι πάντοτε κατάλληλες και αποτελεσματικές, ωστόσο χρειάζεται να είναι ταυτόχρονα ευέλικτες και έτοιμες για αλλαγή, όταν απαιτηθεί.

Η σωστή διαχείριση των επιχειρηματικών διαδικασιών θα συντελέσει στην:

  • Καλύτερη οργάνωση
  • Εξοικονόμηση χρόνου
  • Ενίσχυση της αποτελεσματικότητας και της παραγωγικότητας
  • Αποτελεσματική συγκέντρωση και διαχείριση πληροφοριών
  • Λήψη ενημερωμένων αποφάσεων
  • Έξυπνη επένδυση σε καινοτόμες τεχνολογίες και ευκαιρίες ψηφιοποίησης.

Ακόμα, το σωστό BPM θα αποτυπώσει με τον καλύτερο τρόπο τη σύνδεση μεταξύ τεχνολογίας και ποιοτικών αποτελεσμάτων μέσω των αναβαθμισμένων επιχειρηματικών διεργασιών. Κάτι που αναλύσαμε και στην προηγούμενη ενότητα.

3. Διαχείριση Οργανωσιακής Αλλαγής (Organizational Change Management)

Η Διαχείριση Οργανωσιακής Αλλαγής ή Organizational Change Management είναι, ουσιαστικά, εκείνος ο κλάδος που βοηθάει στη δημιουργία ενός ολοκληρωμένου σχεδίου για την προετοιμασία και την επιτυχημένη εφαρμογή δομικών αλλαγών στις επιχειρήσεις.

Όπως είναι, για παράδειγμα, οι αλλαγές που συνοδεύουν τον ψηφιακό μετασχηματισμό. Έτσι, η διαχείριση οργανωσιακής αλλαγής κατά τον ψηφιακό μετασχηματισμό μιας επιχείρησης, θα βοηθήσει την τελευταία να:

  1. Προσδιορίσει τους στόχους της ψηφιακής της μετάβασης.
  1. Εντοπίσει τις διαδικασίες και τις τεχνολογίες που πρέπει να αλλάξουν.
  1. Δημιουργήσει σχέδιο δράσης για το πώς θα εφαρμοστούν οι αλλαγές.
  1. Συμπεριλάβει τους εργαζόμενους στη διαδικασία της αλλαγής.
  1. Παρακολουθήσει την πρόοδο του ψηφιακού μετασχηματισμού και να κάνει διορθώσεις όπου αυτές χρειάζονται.

4. Επιχειρηματική αξία (Business Value)

Ως επιχειρηματική αξία (Business Value) ορίζεται το σύνολο των υλικών αλλά και άυλων στοιχείων μιας επιχείρησης.

Υλικά θεωρούνται στοιχεία, όπως τα διάφορα περιουσιακά στοιχεία, τα χρηματικά κεφάλαια, οι κτιριακές εγκαταστάσεις, οι μετοχές, κ.λπ.

Από την άλλη, άυλα στοιχεία μπορεί να είναι η φήμη της εταιρείας, το brand, το εμπορικό σήμα, το επιχειρηματικό μοντέλο, το πνευματικό κεφάλαιο, κ.α.

Οι τρεις κυριότεροι παράγοντες για την παραγωγή ακόμα μεγαλύτερης επιχειρηματικής αξίας μέσω του ψηφιακού μετασχηματισμού είναι:

  • Η χρήση ψηφιακών τεχνολογιώνγια την επίτευξη στρατηγικής διαφοροποίησης ως προς την αφοσίωση των πελατών και την καινοτομία, αλλά και η αξιοποίηση πιο τολμηρών ψηφιακών στρατηγικών.
  • Η επένδυση στην ανάπτυξη ιδιόκτητων προϊόντων (π.χ. ειδικά λογισμικά, προϊόντα Τεχνητής Νοημοσύνης κ.α.), παρά στην αγορά έτοιμων.
  • Η εστίαση στην ανάπτυξη τεχνολογικού ταλέντου μέσα στην ίδια την εταιρεία.

Κόστος και χρόνος ψηφιακού μετασχηματισμού

Ψηφιακή απεικόνιση του κόστους του ψηφιακού μετασχηματισμού επιχειρήσεων. Δέσμες από δολάρια αιωρούνται πάνω από καταπακτή.

Σίγουρα, ο ψηφιακός μετασχηματισμός δεν αποτελεί μια απλή διαδικασία. Ως αποτέλεσμα, συνήθως δεν μπορεί να πραγματοποιηθεί «αναίμακτα» όσον αφορά το οικονομικό κομμάτι.

Το συνολικό κόστος του ψηφιακού μετασχηματισμού – προφανώς – δεν είναι ένα στάνταρ ποσό, καθώς αυτό κυμαίνεται αναλόγως και εξαρτάται από διάφορους παράγοντες.

Κάποιοι από αυτούς τους παράγοντες που διαμορφώνουν το τελικό κόστος είναι:

  • Ο αριθμός του προσωπικού που πρέπει να εκπαιδευτεί στη χρήση των νέων ψηφιακών προϊόντων.
  • Το μέγεθος της επιχείρησης και ο αριθμός των πελατών της.
  • Η παλαιότητα της επιχείρησης (οι νέες επιχειρήσεις δαπανούν λιγότερα λεφτά συγκριτικά με τις παλαιότερες, που αναγκάζονται να αντικαταστήσουν τα παλιά συστήματά τους με νέα).
  • Ο κλάδος στον οποίο ανήκει η επιχείρηση.
  • Η χρήση ή όχι υπηρεσιών Cloud.
  • Τα τεχνολογικά περιουσιακά στοιχεία που ήδη έχει και αξιοποιεί η εταιρεία.

Όσον αφορά το χρονικό διάστημα που θα απαιτηθεί για την ολοκλήρωση του ψηφιακού μετασχηματισμού μιας επιχείρησης, εξαρτάται και αυτό από διάφορους παράγοντες, οπότε είναι δύσκολο να οριστεί με ακρίβεια.

Νέες ευκαιρίες προκύπτουν συνεχώς και από εκεί που μια επιχείρηση ίσως θεωρεί ότι έχει ολοκληρώσει επιτυχώς τη διαδικασία, μπορεί να χρειαστεί να αξιολογήσει ξανά τις συνθήκες, να «διαβάσει» την κατάσταση και να προλάβει τον ανταγωνισμό.

Έτσι, αυτό που πρέπει να έχει κανείς στο μυαλό του είναι ότι ο ψηφιακός μετασχηματισμός αποτελεί ένα έργο χωρίς στάνταρ προθεσμία.

Οι μεγαλύτερες προκλήσεις του ψηφιακού μετασχηματισμού μιας επιχείρησης

Όπως ήδη αναφέραμε, ο ψηφιακός μετασχηματισμός δεν αποτελεί μια απλή διαδικασία, καθώς οι επιχειρήσεις καλούνται να επαναξιολογήσουν ακόμα και θεμελιώδεις πτυχές και λειτουργίες τους.

Αυτή η διαδικασία, λοιπόν, συνοδεύεται από αρκετές προκλήσεις, οι σημαντικότερες από τις οποίες είναι οι εξής:

Έλλειψη στρατηγικής διαχείρισης οργανωσιακής αλλαγής

Η διαχείριση οργανωσιακής αλλαγής (Οrganizational Change Management), όπως είδαμε και παραπάνω, αναφέρεται σε μια στρατηγική οργανωμένης προσέγγισης, όσον αφορά τη διαχείριση μεταβολών σε μια επιχείρηση(π.χ. αλλαγές κουλτούρας, στόχευσης, διαδικασιών, δομής κ.α.).

Η ύπαρξη μιας τέτοιας στρατηγικής είναι εξαιρετικά σημαντική για κάθε επιχείρηση που καλείται να προσαρμοστεί σε νέες συνθήκες, καθώς η έλλειψή της θα επιδράσει αρνητικά όταν προκύψει ανάγκη για αλλαγή.

Πιο συγκεκριμένα, μια επιχείρηση χωρίς την κατάλληλη στρατηγική διαχείρισης είναι πολύ πιθανό να μην καταφέρει να προσαρμοστεί στις νέες συνθήκες και να μην αποκομίσει όλα τα πιθανά οφέλη του ψηφιακού μετασχηματισμού.

Φυσικά, οι αρνητικές συνέπειες μπορεί να είναι ακόμα μεγαλύτερες, όταν πρόκειται για δομικές αλλαγές.

Έλλειψη στρατηγικής ψηφιακού μετασχηματισμού

Αντίστοιχα με το παραπάνω, μια προσχεδιασμένη στρατηγική ψηφιακού μετασχηματισμού θα βοηθήσει την επιχείρησή σου να θέσει και να απαντήσει σε σημαντικά ερωτήματα, ώστε να προχωρήσει σε στοχευμένες ενέργειες, οι οποίες θα τη βοηθήσουν τα επιτύχει τους προκαθορισμένους στόχους της.

Για παράδειγμα:

Για ποιον λόγο χρειάζεται να αντικατασταθούν τα παλιά συστήματα με καινούργια; Τι οφέλη θα αποκομίσει η εταιρεία; Είναι έτοιμη η επιχείρηση να προσαρμόσει τα παλιά της συστήματα στα καινούργια που θα έρθουν; Πού απαιτούνται αναβαθμίσεις;

Ζητήματα ασφαλείας

Το Cloud φαίνεται να συνδέεται με κινητό, απεικονίζοντας ένα χαρακτηριστικό του ψηφιακού μετασχηματισμού επιχειρήσεων.

Ο ψηφιακός μετασχηματισμός – είτε στην Ελλάδα είτε στο εξωτερικό – περιλαμβάνει, συνήθως, τη μετάβαση σε τεχνολογία Cloud.

Για να επανέλθουμε σε αυτό που λέγαμε, να πούμε ότι η μετάβαση στο Cloud σημαίνει ότι είναι αρκετά πιθανό να προκύψουν ζητήματα ασφαλείας, καθώς το υπολογιστικό νέφος μπορεί να φέρνει μαζί του σημαντικούς κινδύνους.

Έτσι, οι επιχειρήσεις που θέλουν να συμπεριλάβουν στην στρατηγική ψηφιακού μετασχηματισμού τους τη χρήση της τεχνολογίας Cloud, πρέπει να εφαρμόσουν ισχυρότερα μέτρα ασφαλείας, προκειμένου να «θωρακιστούν» από τυχόν κυβερνοεπιθέσεις και άλλες διαδικτυακές απειλές.

Οικονομικοί περιορισμοί

Ένας από τους σημαντικότερους παράγοντες για επιτυχημένο ψηφιακό μετασχηματισμό είναι ο προϋπολογισμός της εκάστοτε επιχείρησης.

Οι ψηφιακές αλλαγές που έχουμε περιγράψει παραπάνω συνεπάγονται επενδύσεις, άλλοτε μικρότερες και άλλοτε μεγαλύτερες, κάτι που σημαίνει ότι δεν έχουν όλες οι επιχειρήσεις τις ίδιες δυνατότητες για να τις πραγματοποιήσουν.

Γι’ αυτό, καλό είναι η επιχείρηση να ορίσει εξαρχής τους μακροπρόθεσμους στόχους της και – με βάση αυτούς – να καταρτίσει ένα ολοκληρωμένο πλάνο ψηφιακού μετασχηματισμού, ώστε να μην ξοδευτούν άσκοπα σημαντικοί οικονομικοί πόροι.

Συνεχής εξέλιξη των αναγκών του κοινού

Οι επιθυμίες και ανάγκες του καταναλωτικού κοινού εξελίσσονται συνεχώς, κάτι που αποτελεί μια ακόμα σημαντική πρόκληση για όλες τις σύγχρονες επιχειρήσεις.

Οι πελάτες αναζητούν διαρκώς καλύτερες υπηρεσίες, γεγονός που σημαίνει ότι, ακόμα και αν έχεις ήδη επενδύσει στον ψηφιακό μετασχηματισμό της επιχείρησής σου, ενδέχεται να χρειαστεί να επαναξιολογήσεις ορισμένα πράγματα για ακόμα μεγαλύτερη βελτίωση.

Έλλειψη εξειδίκευσης

Το ταξίδι προς μια αποτελεσματική ψηφιακή μετάβαση μπορεί να απειληθεί από την έλλειψη εξειδικευμένων εργαζομένων σε διάφορους κρίσιμους τομείς του μετασχηματισμού.

Σύμφωνα με έρευνες, οι επιχειρήσεις δε βρίσκουν εύκολα προσωπικό με δεξιότητες και εξειδικευμένα προσόντα σε τομείς και αντικείμενα όπως αυτά της κυβερνοασφάλειας, της Τεχνητής Νοημοσύνης, του Cloud Computing, κ.α.

Πώς εξασφαλίζεται η επιτυχία του ψηφιακού μετασχηματισμού

Οι προκλήσεις είναι πολλές και σημαντικές. Υπάρχουν, όμως, ορισμένα βήματα, τα οποία θα βοηθήσουν κάθε ενδιαφερόμενο να εξασφαλίσει την επιτυχία του ψηφιακού μετασχηματισμού της επιχείρησής του.

Πιο συγκεκριμένα, ο επιχειρηματίας πρέπει:

  1. Να επικοινωνήσει ξεκάθαρα στους εργαζόμενους τους επιθυμητούς στόχους και τα αποτελέσματα του μετασχηματισμού.
  1. Να έχει έτοιμη μια σαφή στρατηγική διαχείρισης οργανωσιακής αλλαγής.
  1. Να επιλέξει προσεκτικά τους τεχνολογικούς συνεργάτες του.
  1. Να κατανοήσει και να εστιάσει στη δυναμική των δεδομένων.
  1. Να είναι προετοιμασμένος να συναντήσει αντίσταση, καθώς πολλοί άνθρωποι δυσκολεύονται να αλλάξουν τον τρόπο δουλειάς τους ή τη νοοτροπία τους, αλλά και να έχει έτοιμο από πριν ένα πλάνο αντιμετώπισης.
  1. Να εφαρμόσει τις αλλαγές σταδιακά, ώστε να έχουν όλοι τον χρόνο τους να προσαρμοστούν.
  1. Να προσφέρει την κατάλληλη εκπαίδευση στο προσωπικό του, αλλά και την υποστήριξή του κατά τη διαδικασία του μετασχηματισμού.

Συχνές ερωτήσεις για τον ψηφιακό μετασχηματισμό

Πέρα από όλα όσα έχουμε αναλύσει έως τώρα, υπάρχουν κάποιες συχνές ερωτήσεις και απορίες σχετικά με τον ψηφιακό μετασχηματισμό.

Πάμε να τις δούμε!

Πώς καταλαβαίνω ότι η επιχείρησή μου έχει ανάγκη από ψηφιακό μετασχηματισμό;

Ψηφιακή ανθρώπινη φιγούρα δείχνει να αναρωτιέται αν πρέπει να προχωρήσει σε ψηφιακό μετασχηματισμό της επιχείρησής του.

Δεν μπορούμε εύκολα να πούμε ότι υπάρχει σωστό χρονικό σημείο για την ψηφιακή μετάβαση της επιχείρησής σου, ωστόσο, σε γενικές γραμμές, θα λέγαμε ότι ισχύει το εξής: όσο νωρίτερα, τόσο το καλύτερο.

Ωστόσο, υπάρχουν ορισμένα σημάδια που μπορεί να σε βοηθήσουν να καταλάβεις ότι είναι η στιγμή για ψηφιακή αλλαγή.

Μερικά από αυτά είναι:

  • Δυσκολία επικοινωνίας μεταξύ των τμημάτων
  • Μεγάλη πτώση της παραγωγικότητας
  • Λήψη αποφάσεων που δε βασίζονται σε δεδομένα
  • Ανεπαρκής χρήση ψηφιακών εργαλείων και τεχνικών
  • Περισσότερα ανθρώπινα λάθη
  • Μεγάλος όγκος χάρτινων εγγράφων
  • Η ψηφιακή βελτίωση του ανταγωνισμού

Ποιες είναι οι σημαντικότερες τάσεις στον ψηφιακό μετασχηματισμό;

Μερικές από τις σημαντικότερες τάσεις (trends) για έναν αποτελεσματικό ψηφιακό μετασχηματισμό είναι οι εξής:

  1. Συνδεσιμότητα 5G
  1. Αυξημένα επίπεδα ασφάλειας δεδομένων
  1. Υιοθέτηση τεχνολογίας Cloud
  1. Επένδυση σε Τεχνητή Νοημοσύνη και Μηχανική Μάθηση
  1. Αυτοματοποίηση με χρήση – κυρίως – ρομποτικής (Robotic Process Automation)

Ποιες βιομηχανίες / κλάδοι χρειάζονται περισσότερο τον ψηφιακό μετασχηματισμό;

Κατ’ αρχάς, πρέπει να πούμε ότι δεν υπάρχει επιχειρηματικός κλάδος ή τομέας που να μην μπορεί να ωφεληθεί από τον ψηφιακό μετασχηματισμό. Ωστόσο, μπορούμε να ξεχωρίσουμε ορισμένους κλάδους, οι οποίοι θα έχουν ιδιαίτερα μεγάλα οφέλη από αυτόν.

Πρόκειται για τους εξής κλάδους:

  • Υγειονομική περίθαλψη
  • Αυτοκινητοβιομηχανία
  • Εκπαίδευση
  • Τουρισμός
  • Τραπεζικός τομέας
  • Εφοδιαστική αλυσίδα

Τι είναι ο ψηφιακός μετασχηματισμός – Σύνοψη

Τι είναι ο ψηφιακός μετασχηματισμός, τι περιλαμβάνει, πώς επηρεάζει μια επιχείρηση και πώς μπορεί να τη βοηθήσει για να αυξήσει την αποτελεσματικότητα, τα έσοδα, αλλά και την ικανοποίηση των πελατών της;

Αφού έφτασες στο τέλος του άρθρου μας, γνωρίζεις, πλέον, όλα όσα χρειάζεται να ξέρεις για τον ψηφιακό μετασχηματισμό των επιχειρήσεων, καθώς και το τι χρειάζεται για να ξεκινήσεις.

Αν πήρες και εσύ την απόφαση να κάνεις το σημαντικό αυτό βήμα για την επιχείρησή σου, μη διστάσεις να επικοινωνήσεις μαζί μας.

Βρισκόμενοι στο επίκεντρο των τεχνολογικών εξελίξεων, στην digital challenge_ μπορούμε να σε καθοδηγήσουμε καθ’ όλη τη διάρκεια του ψηφιακού μετασχηματισμού της επιχείρησής σου και να εξασφαλίσουμε μαζί την επιτυχία της!

Κοινοποιήστε το:

Αφήστε ένα Σχόλιο

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Scroll to Top