Τι είναι η εταιρική ταυτότητα.

Εταιρική ταυτότητα: Τι είναι ακριβώς & τι περιλαμβάνει

Η εταιρική ταυτότητα αποτελεί έναν αρκετά ευρύ όρο, ο οποίος συχνά συγχέεται με άλλους σχετικούς, όπως είναι το brand και το branding. Βέβαια, οι όροι αυτοί εκφράζουν αρκετά διαφορετικές έννοιες

Θα λέγαμε, λοιπόν, ότι το branding αποτελεί τη διαδικασία σχηματισμού μιας συγκεκριμένης συναισθηματικής αντίληψης για τη συνολική εικόνα μιας εταιρείας στο μυαλό των καταναλωτών.

Η εταιρική ταυτότητα, από την άλλη, συνίσταται από διάφορα οπτικά μέσα, που επιστρατεύονται για τη δημιουργία του branding.

Τέλος, το brand αποτελεί το επιχειρηματικό concept – την ομπρέλα – που “σκεπάζει” τις παραπάνω έννοιες.

Τι ακριβώς είναι, όμως, η εταιρική ταυτότητα και πώς μπορείτε να την αξιοποιήσετε κατά τη χάραξη και υλοποίηση της στρατηγικής μάρκετινγκ; 

Τι είναι η εταιρική ταυτότητα (brand identity)

Αν θέλαμε να δώσουμε έναν συγκεκριμένο ορισμό της εταιρικής ταυτότητας, θα λέγαμε ότι πρόκειται για το σύνολο των οπτικών στοιχείων που αντιπροσωπεύουν τις ιδέες μιας εταιρείας.

Τα συγκεκριμένα στοιχεία επιτρέπουν στους πελάτες της να θυμούνται το brand, αλλά και να το διακρίνουν από τα υπόλοιπα.

Έχει να κάνει, δηλαδή, με την αποτύπωση της εταιρικής εικόνας, που βοηθά στη διαμόρφωση των αντιλήψεων των καταναλωτών για μια εταιρεία και στην δημιουργία αφοσίωσης και εμπιστοσύνης προς αυτή.

Διαφορά εταιρικής ταυτότητας και branding

Όπως ήδη αναφέραμε, δεν είναι σπάνιο η εταιρική ταυτότητα να συγχέεται με το branding. Είναι αρκετά κοντινοί όροι, όμως έχουν συγκεκριμένες διαφορές.

Η εταιρική ταυτότητα, λοιπόν, είναι όπως ένα σύνολο ορατών στοιχείων, όπως για παράδειγμα το λογότυπο, τα οποία βοηθούν μια μάρκα να ξεχωρίζει από τους ανταγωνιστές της στο μυαλό των χρηστών.

Ο σχεδιασμός εταιρικής ταυτότητας αφορά έναν συγκεκριμένο τρόπο επικοινωνίας μέσω σχημάτων, εικόνων και χρωμάτων, τα οποία διαμορφώνουν μια οπτική εικόνα της επιχείρησης.

Με άλλα λόγια, η δημιουργία εταιρικής ταυτότητας αφορά την οπτικοποίηση μιας άυλης ιδέας, η οποία στην περίπτωσή μας είναι η ίδια η εταιρεία.

Από την άλλη, το branding αναφέρεται, κυρίως, σε όλες εκείνες τις στοχευμένες ενέργειες, που λαμβάνουν μέρος με σκοπό την πρόκληση μιας συγκεκριμένης συναισθηματικής εμπειρίας στον καταναλωτή, όταν αυτός έρχεται σε επαφή με ένα προϊόν ή παρεχόμενη υπηρεσία.

Αυτή η εμπειρία μπορεί να αποτελείται από συνειρμούς, θετικές ή αρνητικές σκέψεις, καθώς και προσδοκίες που δημιουργούν μια καλή (ή μια κακή) σχέση με το brand.

Το branding, συνεπώς, καθορίζει τις υπόλοιπες ενέργειες μάρκετινγκ – συμπεριλαμβανομένης της δημιουργίας εταιρικής ταυτότητας – και συμβάλλει στην ενίσχυση ενός brand και της αναγνωρισιμότητάς του.

Πίνακας ορισμών για brand, brand identity και branding,

Τι περιλαμβάνει η εταιρική ταυτότητα

Ο σχεδιασμός εταιρικής ταυτότητας σχετίζεται άμεσα με το graphic design και απαιτεί εμπειρία, έμπνευση και πρωτοτυπία, ώστε η εταιρική φιλοσοφία και οι advertising επιλογές της να αποτυπωθούν αποτελεσματικά στα διάφορα οπτικά στοιχεία.

Στην digital challenge_ εστιάζουμε με προσοχή στο corporate design και δημιουργούμε όλα το γραφιστικό περιεχόμενο που χρειάζεστε για την εταιρική σας ταυτότητα.

Μάθετε περισσότερα για τις υπηρεσίες μας στο graphic design.

Σχεδιασμός λογοτύπου

Ένα από τα βασικότερα στοιχεία της εταιρικής ταυτότητας είναι το λογότυπο.

Είναι το πρώτο πράγμα που προσέχει ο καταναλωτής και έχει άμεση σχέση με την επικοινωνία της εταιρείας προς τα έξω.

Τα χαρακτηριστικά ενός καλού logo είναι να:

  • Επικοινωνεί με σαφή και κατανοητό τρόπο το τι πρεσβεύει η εταιρεία.
  • Είναι οπτικά ελκυστικό.
  • Είναι διαχρονικό χωρίς να είναι ξεπερασμένο ή παλιομοδίτικο.
  • Ταιριάζει με τα πρότυπα και τις αξίες του κλάδου, στον οποίο δραστηριοποιείστε.
  • Κάνει εντύπωση στο κοινό σας, να ξεχωρίζει και να αποτυπώνεται στη μνήμη τους.

Όσον αφορά τη μορφή, υπάρχουν διάφορα είδη λογοτύπων και μπορείτε να επιλέξετε το κατάλληλο για εσάς ανάλογα με τις ανάγκες και τους στόχους σας. 

Βέβαια, θα μπορούσαμε να πούμε ότι ο μινιμαλισμός έχει επικρατήσει τα τελευταία χρόνια και στο σχεδιασμό λογοτύπων.

Τα typography logos (τυπογραφικά λογότυπα) με λυτές γραμμές ή εκλεπτυσμένες καμπύλες φαίνεται να κυριαρχούν σε πολλά industries. 

Μάθετε περισσότερα για τα είδη λογότυπου και πώς να επιλέξετε το κατάλληλο για την επιχείρησή σας.

Web design και γραφιστικά

Φυσικά, η σχεδίαση που έχει να κάνει με την εταιρική ταυτότητα δεν περιορίζεται στο λογότυπο.

Θα λέγαμε, όμως, ότι η σχεδίαση του λογοτύπου αποτελεί την αφετηρία στην οποία βασίζεται ο σχεδιασμός άλλων βασικών οπτικών στοιχείων μιας επιχείρησης. 

Στην εποχή της απόλυτης κυριαρχίας του digital, πολλά από αυτά τα σημαντικά στοιχεία δημιουργούνται για ψηφιακά περιβάλλοντα.

Εδώ έρχεται το web design, το οποίο περιλαμβάνει – μεταξύ των άλλων – τις γραμματοσειρές, τα χρώματα, τις εικόνες και τα animations σε ένα web site, app ή application. 

Το web design θα πρέπει να χαρακτηρίζεται από συνέπεια με τα υπόλοιπα μη διαδικτυακά οπτικά στοιχεία της εταιρικής ταυτότητας, ώστε να μη χάνεται η αίσθηση της ταυτότητας κατά τη μεταφορά από το μη ψηφιακό στο ψηφιακό περιβάλλον και το αντίστροφο.

Τέλος, αν γίνει σωστά, το web design θα ενισχύσει την παρουσία της εταιρείας στο διαδικτυακό τοπίο και θα τη βοηθήσει να ξεχωρίσει από τον έντονο ανταγωνισμό. 

Σχεδιασμός συσκευασίας

Η εταιρική ταυτότητα πρέπει να αποτυπώνεται σαφώς και στις συσκευασίες των προϊόντων μιας εταιρείας, είτε η προμήθευσή τους γίνεται διαδικτυακά, είτε σε φυσικό κατάστημα.

Γενικότερα, ο τύπος και η μορφή της συσκευασίας (τα υλικά κατασκευής, το σχέδιο και το σχήμα) θα πρέπει, όχι μόνο να εξυπηρετούν τη σωστή και ασφαλή αποθήκευση των προϊόντων, αλλά και να εκφράζουν την εταιρική ταυτότητα.

Την εταιρική ταυτότητα όπως έχει σχεδιαστεί και αποτυπωθεί και στα υπόλοιπα οπτικά στοιχεία.

Σχεδιασμός επαγγελματικής κάρτας

Το ίδιο μοτίβο ακολουθείται και στην επαγγελματική κάρτα, καθώς και στα υπόλοιπα συναφή εταιρικά στοιχεία, όπως τα επιστολόχαρτα και οι εταιρικοί φάκελοι.

Αν και τα τελευταία χρόνια τα έντυπα στοιχεία περιορίζονται και τη θέση τους παίρνουν τα ψηφιακά, τα πρώτα εξακολουθούν να είναι απαραίτητα για τη φυσική παρουσία του brand. 

Η επαγγελματική κάρτα, ο φάκελος και το επιστολόχαρτο σχεδιάζονται σε αρμονία με τη γενικότερη φιλοσοφία της εταιρικής ταυτότητας, ενώ πρέπει να παρουσιάζουν συνέπεια με το υπόλοιπο graphic design.

Newsletter & αρχεία προσφορών

Γενικά, σε οποιαδήποτε επαφή με τον δυνητικό πελάτη θα πρέπει η εταιρική ταυτότητα να εμφανίζεται με ακρίβεια και σαφήνεια.

Διαφημιστικά δώρα, newsletters και προσφορές, είτε είναι σε έγχαρτη είτε σε ψηφιακή μορφή, πρέπει να αποτελούνται από χρώματα, λογότυπα, εικόνες, φωτογραφίες και γραμματοσειρές που έχουν σχεδιαστεί και επιλεγεί με βάση συγκεκριμένο σχεδιασμό και πρότυπα.

Στοιχεία εταιρικής ταυτότητας σε μια ιστοσελίδα.

Σημαντικά στοιχεία στον σχεδιασμό του brand identity

Δεν αρκεί, όμως, να γνωρίζουμε το τι είναι η εταιρική ταυτότητα και ποια στοιχεία την αποτελούν για να καταλήξουμε στην επιτυχή υλοποίησή της.

Χρειάζεται εμβάθυνση σε κάθε στοιχείο της, ώστε αυτό να πληροί συγκεκριμένες προϋποθέσεις.

Γενικά, τα επιμέρους στοιχεία της εταιρικής ταυτότητας ενός brand θα πρέπει να διαθέτουν τα εξής χαρακτηριστικά. Θα πρέπει να είναι:

  • Διακριτά: Να ξεχωρίζουν από τον ανταγωνισμό και να τραβάνε την προσοχή των ατόμων.
  • Αξιομνημόνευτα: Να είναι ευκολομνημόνευτα, όπως για παράδειγμα το μισοφαγωμένο μήλο της Apple).
  • Επεκτάσιμα: Να μπορούν να αναπτυχθούν και να εξελιχθούν μαζί με το brand και με τις αλλαγές που αυτό θα υποστεί μέσα στον χρόνο.
  • Ευέλικτα: Να μπορούν να χρησιμοποιηθούν σε πολλές διαφορετικές εφαρμογές – offline και online.
  • Συνεκτικά: Όλα τα κομμάτια της εταιρικής εικόνας θα πρέπει να συμπληρώνουν το ένα το άλλο.
  • Εύκολα στην εφαρμογή

Παλέτα χρωμάτων

Τα χρώματα είναι ένα σπουδαίο εργαλείο για να διαφοροποιηθείτε από τους ανταγωνιστές σας, αλλά και για να συνδέσετε την επωνυμία σας με τα συναισθήματα και τη διάθεση που προκαλούν σε όποιον εκτίθεται σε αυτά.

Είναι σημαντικό τα οπτικά στοιχεία που συνιστούν την εταιρική σας ταυτότητα να έχουν ένα βασικό χρώμα και τρία με πέντε συμπληρωματικά, σε μια χρωματική παλέτα που θα είναι καθαρή και ευέλικτη.

Παρέχοντας έτσι στους γραφίστες αρκετές επιλογές για να είναι δημιουργικοί, αλλά χωρίς να χάνεται η ταυτότητα του brand σας.

Τα χρώματα που τελικά θα επιλέξετε θα πρέπει να συνάδουν με το είδος των προϊόντων ή των υπηρεσιών σας, τον κλάδο στον οποίο δραστηριοποιείστε και τις αξίες που θέλετε να προβάλετε.

Γενικά, για κάθε χρώμα καλό είναι να έχετε υπόψη τα εξής:

  • Το πορτοκαλί συνδυάζει την ένταση με τη φιλικότητα.
  • Το κόκκινο αντανακλά το πάθος και τον αυθορμητισμό.
  • Το πράσινο αποτυπώνει την ηρεμία της φύσης.
  • Το μπλε δηλώνει εμπιστοσύνη και σταθερότητα.
  • Το κίτρινο είναι διασκεδαστικό και συνδέεται συνειρμικά με την ενέργεια του ήλιου.
  • Το μωβ θεωρείται το χρώμα της πολυτέλειας.
  • Το ροζ σχετίζεται με τη θηλυκότητα, αλλά και την τρυφερότητα.
  • Το καφέ έχει άμεση σχέση με τη δύναμη και την αντοχή.

Γραμματοσειρά

Η γραμματοσειρά χρησιμοποιείται σε πολλά σημαντικά στοιχεία του graphic design, όπως είναι τα κείμενα της ιστοσελίδας, αλλά και σε έντυπα εταιρικά στοιχεία.

Ανάλογα με τον χαρακτήρα και το ύφος της επιχείρησής σας, θα επιλέξετε και την κατάλληλη για εσάς γραμματοσειρά.

Αυτό συμβαίνει καθώς τα διαφορετικά είδη γραμματοσειρών θα προσδώσουν και διαφορετικά χαρακτηριστικά στο brand σας. 

Όπως, για παράδειγμα, επισημότητα, διαχρονικότητα, μοντέρνο στυλ, χαλαρή διάθεση κ.λπ.

Σχήματα

Τα σχήματα έχουν να κάνουν όχι μόνο με το λογότυπο, αλλά και με άλλα στοιχεία του design, όπως η συσκευασίες προϊόντων, η δομή του site, κ.λπ.

Όπως και τα χρώματα, έτσι και τα σχήματα μπορούν να προσδώσουν διαφορετικές ιδιότητες στην επωνυμία, τις οποίες είναι καλό να λάβετε υπόψη πριν τα χρησιμοποιήσετε.

Για παράδειγμα, τα στρογγυλά σχήματα και, γενικά, οι στρογγυλεμένες άκρες δημιουργούν στο κοινό συναισθήματα ενότητας και οικειότητας.

Αντίθετα, τα τετραγωνισμένα σχήματα υποδηλώνουν δυναμικότητα και αξιοπιστία.

Ύφος και φιλοσοφία της επιχείρησης

Είναι πολύ σημαντικό πριν καταλήξετε στα επιμέρους οπτικά στοιχεία που θα συνθέσουν την εταιρική σας ταυτότητα, να έχετε προσδιορίσει με ακρίβεια τη φιλοσοφία του brand, έτσι ώστε να μπορέσετε να την αποδώσετε επιλέγοντας τα καταλληλότερα στοιχεία.

Μερικές ερωτήσεις που θα σας βοηθήσουν να περιγράψετε αυτή τη φιλοσοφία είναι:

  • Ποια είναι η αφετηρία και ο σκοπός της επιχείρησής μου;
  • Ποιες είναι οι πεποιθήσεις και οι αξίες πίσω από τις δραστηριότητες της επιχείρησής μου;
  • Τι κάνω καλύτερα από οποιονδήποτε άλλο;
  • Τι είναι αυτό που κάνει το brand μου ιδιαίτερο και συνιστά το ξεχωριστό του πλεονέκτημα σε σχέση με τον ανταγωνισμό;

Σας φαίνονται όλα αυτά περίπλοκα;

Στην digital challenge_ μπορούμε να αναλάβουμε την ολοκληρωμένη στρατηγική branding της επιχείρησής σας, η οποία θα επικεντρώνεται σε συγκεκριμένα και διακριτά βήματα με στόχο τον σχεδιασμό και τη δημιουργία εταιρικής ταυτότητας που θα αντανακλά όλα όσα πρεσβεύει το brand σας.

Τα στάδια υλοποίησης που ακολουθούμε είναι:

  • Η εύρεση του ονόματος της επιχείρησης
  • Η μελέτη του ανταγωνισμού
  • Η ανάλυση του target group
  • Η περιγραφή του ιδανικού υποψηφίου πελάτη (buyer persona)
  • Η δημιουργία λογοτύπου
  • Το ύφος της λεκτικής επικοινωνίας
  • Το design του έντυπου υλικού της εταιρείας.

Τι σημαίνει εταιρική ταυτότητα για μια επιχείρηση;

Μια σωστά δομημένη εταιρική ταυτότητα μπορεί να αποτελέσει ένα δυνατό εργαλείο, που θα μεταμορφώσει το πώς οι χρήστες αλληλεπιδρούν με το brand σας με τρεις βασικούς τρόπους. 

Καταρχάς, ένα ξεχωριστό brand identity θα σας βοηθήσει να πετύχετε την εξαιρετικά σημαντική διαφοροποίηση από τον ανταγωνισμό.

Το να ξεχωρίσετε σε μια πολυπληθή και ανταγωνιστική αγορά, είτε πρόκειται για το προϊόν σας στα ράφια ενός καταστήματος είτε για τη σελίδα σας στα social media, αποτελεί βασικό στόχο της δημιουργίας εταιρικής ταυτότητας. 

Μια συνεπής και αντιπροσωπευτική εταιρική ταυτότητα θα βοηθήσει τα άτομα να σας ξεχωρίζουν, αλλά και να σας θυμούνται.

Μετά την αρχική γνωριμία με το brand και την αναγνώρισή του, έρχεται η δεύτερη φάση της σχέσης του χρήστη με την επωνυμία, η σύνδεση.

Όσο πιο αποτελεσματικά επικοινωνείτε την ταυτότητα και τις αξίες σας μέσω των οπτικών μέσων που επιστρατεύετε, τόσο πιο εύκολο θα είναι για τους καταναλωτές να δημιουργήσουν μια σχέση μαζί σας και να ενταχθούν στο κοινό σας με αφοσίωση.

Στην τρίτη φάση της σχέσης επωνυμίας – χρήστη, δημιουργείται μια ολόκληρη εμπειρία.

Όπως ήδη εξηγήσαμε, τα διάφορα οπτικά μέσα που χρησιμοποιούνται για τη δημιουργία της εταιρικής ταυτότητας μιας επιχείρησης μπορούν να επηρεάσουν τα συναισθήματα, τη διάθεση και τη γενικότερη αίσθηση που δημιουργείται σε κάποιο άτομο κατά την επαφή του με το brand.

Με λίγα λόγια, για να είναι επιτυχημένη, η εταιρική ταυτότητα θα πρέπει:

  • να είναι αξιομνημόνευτη
  • να μεταδίδει αποτελεσματικά τους στόχους, το όραμα και την ιστορία της επιχείρησης
  • να δημιουργεί μια ευχάριστη αίσθηση, που θα κάνει τον καταναλωτή να θέλει να συνεχίσει την επαφή με το brand. 

Αν θέλετε να μάθετε περισσότερα για το τι είναι η εταιρική ταυτότητα και για το πώς μια καλά μελετημένη στρατηγική branding μπορεί να βοηθήσει θεαματικά την επιχείρησή σας, επικοινωνήστε μαζί μας!

Κοινοποιήστε το:

Αφήστε ένα Σχόλιο

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Scroll to Top