Ένας αναλυτικός οδηγός με όλα όσα χρειάζεται να γνωρίζεις για το Google Analytics 4 ώστε να αναπτύξεις την επιχείρησή σου.

Τι πρέπει να γνωρίζεις για το Google Analytics 4

Το Google Analytics 4 ήρθε για να μείνει. Μόλις λίγοι μήνες απομένουν μέχρι τη στιγμή που το GA4 θα γίνει το μοναδικό εργαλείο ανάλυσης δεδομένων της Google.

Κι εμείς είμαστε εδώ για να σου δώσουμε όλες τις απαραίτητες πληροφορίες, για να μη σε βρει απροετοίμαστο αυτή η θεμελιώδης αλλαγή στον τρόπο ανάλυσης δεδομένων της ιστοσελίδας ή της εφαρμογής σου.

Ας ξεκινήσουμε!

Συνήθως, όταν έβγαινε “το 4”, υπήρχε διάχυτος ενθουσιασμός. Ένα sequel ταινίας, ένα νέο video game, το καινούριο iphone, όλοι όσοι είχαν “το 3” έτρεχαν να πάρουν “το 4”.

Με το Google Analytics 4 (GA4 εν συντομία) – μάλλον – συμβαίνει το αντίθετο. Επιχειρηματίες που έχουν κάποια σχέση, αλλά, κυρίως, marketers που χρησιμοποιούν τα Analytics καθημερινά, δε φαίνεται να είναι και τόσο ενθουσιασμένοι με τις επερχόμενες αλλαγές.

Η Google, πάντως, βγαίνει στο προσκήνιο και παρουσιάζει – θέλοντας και μη – τη νέα της πλατφόρμα ανάλυσης δεδομένων. Καινούρια, πιο λειτουργική και πιο χρήσιμη.

Και όλοι εμείς παρακολουθούμε τις εξελίξεις με μία μίξη χαράς, αλλά και αγωνίας.

Τι είναι το Google Analytics 4;

Τα Google Analytics – ανεξαρτήτως αριθμού – είναι το εργαλείο που μας βοηθάει να μετρήσουμε και να αναλύσουμε χρήσιμα και ουσιαστικά δεδομένα για την ιστοσελίδα μας.

Πιο συγκεκριμένα, τα δεδομένα αυτά σχετίζονται με την ιστοσελίδα (ή την εφαρμογή) που διαθέτουμε ως προσωπική / εμπορική ή άλλη επιχείρηση και με το πώς οι χρήστες και υποψήφιοι πελάτες μας τη χρησιμοποιούν ή αλληλεπιδρούν με αυτήν.

Ως Google Analytics 4 παρουσιάζεται η νεότερη εκδοχή της πλατφόρμας ανάλυσης της Google, γνωστότερη μέχρι σήμερα ως Universal Analytics.

Ανανεωμένη, εξοπλισμένη με AI νοημοσύνη και user-focused συλλογή δεδομένων, ήρθε για να μείνει, ενώ από τον Ιούλιο του 2023 θα είναι, πλέον, το αποκλειστικό (free) εργαλείο ανάλυσης που προσφέρει η Google.

Τι χρειάζομαι για να έχω account στο Google Analytics 4;

Αν αναρωτιέσαι τι χρειάζεσαι για να δημιουργήσεις λογαριασμό στο Google Analytics 4, τότε η απάντηση είναι… τίποτα ιδιαίτερο!

Αυτό που θα χρειαστείς είναι:

  • ένα Google Analytics Account,
  • μια ιστοσελίδα ή εφαρμογή ή και τα δύο, ώστε να έχεις πηγή δεδομένων,
  • να καταχωρήσεις ορισμένα στοιχεία για την επιχείρησή σου και…
  • καλούς συνεργάτες για να εγκαταστήσουν το tag της Google (χειροκίνητα, με tag manager, με plug-in) και να κάνουν το setup του account σου σωστά, ώστε να αποφύγεις προβλήματα στο μέλλον!
Λεπτομερής ανάλυση όλων των διαφορών μεταξύ Google Analytics 4 και Universal Analytics.

Τι διαφορές έχει με το τωρινό (Universal) Analytics;

Εδώ σηκώνουμε μανίκια! Μην ανησυχείς, θα κρατήσουμε το level σε ένα βατό βάθος ανάλυσης.

Σήμερα, αυτό που με ενδιαφέρει είναι να γνωριστείς με το Google Analytics 4. Άλλωστε θα επανέρχομαι με πιο αναλυτικές αναφορές σε επιμέρους στοιχεία του GA4.

Πάμε, λοιπόν, να δούμε σε τι διαφέρει το GA4 από το τωρινό:

Διαφορετικό μοντέλο συγκέντρωσης δεδομένων

Μέχρι να έρθουν τα Google Analytics 4, το “Άγιο Δισκοπότηρο” των δεδομένων μας ήταν τα page views.

Μπήκε κάποιος User στη σελίδα μας; Άρχισε ένα Session (ας το πούμε “Επίσκεψη”); Τέλεια. Ας κάνουμε tracking για να μετρήσουμε το τι θα κάνει όσο διαρκεί το Session κι ύστερα βλέπουμε.

Θα μετρούσαμε τα Clicks, θα μετρούσαμε τις Σελίδες που επισκέφθηκε, φυσικά τα Conversions, αν – για παράδειγμα – έκανε κάποια Αγορά. Και όλα αυτά πήγαιναν “στο ίδιο τσουβάλι” με τα δεδομένα γενικώς.

Ασφαλώς, το περιγράφω υπεραπλουστευμένα, αλλά η πρώτη βασική αλλαγή που έφεραν τα Google Analytics 4 είναι η εστίαση στον User και στο πώς αυτός αλληλεπιδρά γενικότερα με την ιστοσελίδα μας, αλλά και σε επόμενο δικό μας domain, ή ακόμα και σε δική μας εφαρμογή.

Δε χάνουμε τον User, αλλά τον παρακολουθούμε σε όλο του το “μονοπάτι” μέσα στη δική μας (ηλεκτρονική) επιχείρηση. Και, μάλιστα, με καλύτερο privacy σε σχέση με το παρελθόν. Εμείς παίρνουμε δεδομένα, ο User είναι ασφαλής στην περιήγησή του.

Καλύτερη Ανάλυση των Δεδομένων

Βέβαια, τα παραπάνω δε σημαίνουν ότι δε μπορούμε να έχουμε γενική εικόνα των δεδομένων μας. Απλώς, πλέον, μπορούμε να τα αναλύσουμε πιο αποτελεσματικά, όπως, επίσης, και να επιλέξουμε το τι είναι ουσιαστικό για εμάς να ξέρουμε και να αναλύουμε.

Όλες οι αλληλεπιδράσεις του User πλέον θεωρούνται “Events”, στα οποία μπορούμε να δώσουμε εμείς την προσοχή και την προτεραιότητα που επιθυμούμε.

Επίσης, μπορούμε να παρακολουθήσουμε καλύτερα το Engagement του User. Αλληλεπίδρασε όντως με την ιστοσελίδα μας; Πόσο χρόνο έκανε χρήση του Content της; Σε ποιά αναλογία οι Users αλληλεπιδρούν με την ιστοσελίδα μας και δεν την “βλέπουν” απλά;

Παράλληλα με άλλα χρήσιμα στοιχεία, όπως demographics, technology, κ.λπ., έχουμε πια τη δυνατότητα να παρακολουθούμε το ταξίδι του επισκέπτη στην ιστοσελίδα ή την εφαρμογή μας (ή και τα δύο) πολύ πιο αποτελεσματικά.

Έχουμε καλύτερο έλεγχο των δεδομένων μας

Εμείς ή οι συνεργάτες μας στο marketing μπορούμε, πλέον, να αναλύσουμε και να απεικονίσουμε τα δεδομένα που μας αφορούν πιο λειτουργικά.

Ουσιαστικά, το Google Analytics 4 προσφέρει ένα μικρό Data Studio (όπως λεγόταν παλιότερα) μέσα στην ίδια την πλατφόρμα.

Ανάλυση Funnel, ανάλυση Path, καθώς και Free-form – κλασικοί πίνακες δηλαδή, απόλυτα παραμετροποιήσιμοι από εμάς, ακριβώς για να ταιριάζουν στις ανάγκες της δικής μας ανάλυσης και όχι σε ό,τι η Google υποθέτει ότι μας ταιριάζει.

Επίσης, στο Google Analytics 4 είναι ιδιαίτερα εξελιγμένη η αλληλεπίδραση με την ίδια την πλατφόρμα. Για παράδειγμα, αν χρειαζόμαστε ένα συγκεκριμένο report, απλώς “ρωτάμε” στην αναζήτηση το GA4 κι αυτό – το πιθανότερο είναι – να μας εμφανίσει τα δεδομένα που θέλουμε.

Παίρνουμε προτάσεις από την ίδια τη Google βάσει προβλέψεων

Τα δεδομένα δεν τα συγκεντρώνουμε μόνο για να τα αναλύσουμε. Βάσει των των ευρημάτων των αναλύσεών μας μπορούμε να προχωρήσουμε σε σημαντικές στρατηγικές αποφάσεις και προσαρμογές.

Η Google, εκμεταλλευόμενη την εξέλιξη του AI (Artificial Intelligence), αλλά και των δεδομένων που αποθηκεύει και επεξεργάζεται διαχρονικά, μας προσφέρει ορισμένες προβλέψεις, σύμφωνα με τα δικά μας ξεχωριστά δεδομένα.

Ποιοι πελάτες είναι πιθανό να αγοράσουν κάτι από μας τις επόμενες 7 ημέρες; Πόσοι είναι πιθανό να μην επιστρέψουν; Ποιο segment (κομμάτι) του κοινού μας φαίνεται να είναι πιο ενεργό στην ιστοσελίδα μας;

Πολύ χρήσιμα δεδομένα, αλλά και σημεία στα οποία μπορεί – εκ παραδρομής – να μη δώσουμε τη δέουσα προσοχή, φωτίζονται από το Google Analytics 4!

Είναι… “άλλο πράγμα”.

Κυριολεκτικά. Αυτό που βλέπεις στην αρχική σελίδα του Google Analytics 4 είναι “άλλο πράγμα”. Πλέον, η Google έχει συμπεράνει τι χρειάζεται να δεις με την πρώτη ματιά, οπότε τα πιο χρήσιμα reports είναι στη διάθεσή σου πριν κάνεις οποιαδήποτε κίνηση.

Γραφήματα σε μορφή καρτών, χρήσιμες συμβουλές και προτάσεις, δεδομένα που αφορούν την Επισκεψιμότητα, την Προώθηση, αλλά και το Εμπορικό κομμάτι, είναι άμεσα διαθέσιμα στην πρώτη σελίδα.

Πάμε, όμως, να κάνουμε μαζί μια πρώτη γνωριμία με το interface του Google Analytics 4.

*αν κάποια από τις παρακάτω κατηγορίες δεν εμφανίζεται, είναι γιατί το Link οδηγεί στο GA4 demo account της Google.

Πώς χρησιμοποιώ το Google Analytics 4;

Μπάρα Αναζήτησης

Screenshot της μπάρας αναζήτησης στα Google Analytics 4.

Όπως αναφέραμε πιο πάνω, υπάρχει, πλέον, ένα πολύ χρήσιμο και γνώριμο σε όλους μας search bar.

Εδώ, μπορούμε να αναζητήσουμε τις πληροφορίες για τις θέλουμε το GA4 να μας παρουσιάσει σε σχετικό report

Με την πρώτη ματιά

Screenshot της κεντρικής σελίδας του Google Analytics 4.

Στο Home Page βλέπουμε με μια ματιά μία μικρογραφία του Report Snapshot με λίγα κύρια δεδομένα (θυμίζει το αντίστοιχο των google ads για όσους γνωρίζουν) και άλλη μία μικρογραφία του Realtime Report, καθώς θεωρούνται τα πλέον δημοφιλή και αυτά που πρέπει να είναι διαθέσιμα στον Χρήστη με ελάχιστα κλικ.

Πιο κάτω υπάρχουν σε μορφή button στοιχεία του μενού που επισκεφθήκαμε πρόσφατα, καθώς και προτάσεις reports τις οποίες η πλατφόρμα μάς παροτρύνει να δούμε.

Τέλος, μετά από ένα χρονικό διάστημα χρήσης του GA4 στο τέλος θα εμφανίζονται προβλέψεις και χρήσιμα συμπεράσματα για εμάς, προσφορά του GA4.

Reports

Πάμε να δούμε, πώς μπορούμε να περιηγηθούμε στο Google Analytics 4. Στο screenshot μπορείς να δεις το navigation menu της πλατφόρμας.

Screenshot του κεντρικού μενού του Google Analytics 4.

Reports Snapshot

Μπαίνουμε πια στη “χαρτογράφηση” των δεδομένων μας στο Google Analytics 4. Δε θα προχωρήσω σε ανάλυση, καθώς αυτό χρειάζεται ξεχωριστό άρθρο.

Συνοπτικά, εδώ ξεκινάμε με ένα overview, ένα πανόραμα από κάρτες report που καλύπτουν ένα φάσμα βασικών μετρήσεων και δεδομένων. Οι κάρτες αυτές αντιπροσωπεύουν – ως επί το πλείστον – βαθύτερες αναφορές που μπορούμε να βρούμε αριστερά στο μενού.

Realtime

Ένα real time report του Google Analytics 4.

Τι συμβαίνει στην ιστοσελίδα ή την εφαρμογή μας αυτή τη στιγμή; Πώς αλληλεπιδρούν οι χρήστες σε πραγματικό χρόνο;

Acquisition

Από πού ήρθαν οι Νέοι μας Users στο site μας; Από πού έρχονται όλοι ανεξαιρέτως οι Users;

Engagement

Ποια είναι και πώς κατανέμονται τα Events στην ιστοσελίδα μας; Πόσα από τα πιο πολύτιμα Events μας (Conversions) πετυχαίνουμε; Σε ποιες σελίδες πρώτο μπαίνουν οι Users; Ποιες σελίδες μας επισκέπτονται περισσότερο;

Θα λέγαμε, ότι το συγκεκριμένο αποτελεί ένα πολύ χρήσιμο section για το SEO της ιστοσελίδας μας.

Monetization

Εδώ θα βρούμε τα πιο Εμπορικά μας δεδομένα (εφόσον έχουμε τέτοια). Πωλήσεις, Έσοδα, κ.ά.

Overview (Retention)

Σε τι βαθμό διατηρούμε τους Users μας “ενεργούς”; Κατά πόσο επιστρέφουν στη σελίδα ή την εφαρμογή μας, αλλά και πόσο συχνά;

Demographics

Διάφορα δημογραφικά στοιχεία για του επισκέπτες μας (χρειάζεται να είναι ενεργοποιημένα τα Google Signals).

Tech

Στοιχεία τεχνολογίας, όπως ποιες συσκευές χρησιμοποιούν οι Users ή σε ποια ανάλυση βλέπουν τις σελίδες μας. Χρήσιμα δεδομένα, ώστε να βελτιστοποιήσουμε αντίστοιχα την εμπειρία του Χρήστη στη σελίδα μας.

Library

Εδώ έχουμε μία βιβλιοθήκη έτοιμων αναφορών, πλήρως παραμετροποιήσιμη βάσει των αναγκών μας. Φυσικά, μπορούμε να δημιουργήσουμε και δικές μας Αναφορές που θα βλέπουμε μετά όπου εμείς επιθυμούμε.

Explore

Google analytics 4 explore section.

Το Google Analytics 4 – σύμφωνα με τη Google – θα προσπαθήσει να ενσωματώσει πολλές λύσεις για τον επιχειρηματία ή τον marketer.

Ένα από αυτά είναι η δυνατότητα να φτιάχνει γρήγορα και εύκολα (σε ένα εύλογο βάθος χρόνου εκμάθησης) όλες τις αναφορές που πραγματικά χρειάζεται.

Αν δε βρίσκεις τα δεδομένα ή το συσχετισμό ή τον βέλτιστο για σένα τρόπο παρουσίασης στο section Explore μπορείς να τα σχεδιάσεις. Πίνακες, Funnels, Paths και άλλα, όλα στην υπηρεσία της σωστής απεικόνισης και ανάλυσης των metrics.

Advertising

Google analytics 4 advertising section.

Εδώ βρίσκουμε εμπορικά στοιχεία που σχετίζονται με τα κανάλια προώθησης που χρησιμοποιούμε. Εφόσον κάνουμε διαφήμιση στη Google ή / και προώθηση στα Social Media, είναι χρήσιμο να παρακολουθούμε την απόδοση των καναλιών που εκμεταλλευόμαστε.

Επίσης, μπορούμε να συγκρίνουμε μοντέλα απόδοσης της συνεισφοράς των διαφορετικών καναλιών που μας έφεραν Users και Conversions, καθώς και να δούμε ποια “μονοπάτια” ακολουθούν συνήθως οι Χρήστες για να φτάσουν στα πολύτιμα για εμάς Conversions.

Admin

Εδώ είναι ο Πίνακας Ελέγχου του Google Analytics 4. Ελέγχουμε τα στοιχεία του λογαριασμού μας, βρίσκουμε το χρήσιμο GA tag, δίνουμε προσβάσεις στους συνεργάτες μας, κ.ά.

Είμαι υποχρεωμένος να περάσω στο Google Analytics 4;

Long-story-short… ναι. Τουλάχιστον από την 1η Ιουλίου 2023. Όχι τίποτ’ άλλο, αλλά το Universal Analytics θα πάψει πια να δέχεται και να επεξεργάζεται δεδομένα.

Επομένως, ο κύβος ερρίφθη. Η Google στρέφει τους προβολείς στο Google Analytics 4 κι εμείς θα το υποδεχτούμε όπως του αρμόζει.

Θα το αναλύσουμε, όπως μας αναλύει. Θα το… σκαλίσουμε, όπως αυτό σκαλίζει τις ιστοσελίδες και τις εφαρμογές μας. Θα το προσαρμόσουμε στις μοναδικές μας ανάγκες, όπως αυτό μας ζητά να προσαρμοστούμε στις αλλαγές.

Το Google Analytics 4 έρχεται

Μια γρήγορη και συνοπτική παρουσίαση ασφαλώς δεν καθιστά κάποιον έτοιμο χρήστη του GA4. Χρειάζεται ένας λογικός χρόνος για να μάθει κανείς να χρησιμοποιεί ένα σχετικά πολύπλοκο εργαλείο ανάλυσης.

Ακόμη, πρέπει να σημειώσουμε ότι το GA4 είναι ένα νέο εργαλείο, τόσο για εμάς όσο και για τη Google. Αυτό σημαίνει ότι πολλά μπορεί (και πρέπει) να αλλάξουν στο μέλλον, άρα είμαστε εδώ για να μαθαίνουμε ξανά και ξανά και όλο και καλύτερα.

Μην χάνεις χρόνο και, πάνω απ’ όλα, μη χάνεις δεδομένα που είναι πολύτιμα για το μέλλον της επιχείρησής σου. Επικοινώνησε μαζί μας, ώστε να σε βοηθήσουμε τη μετάβασή σου στη νέα εποχή του Google Analytics 4.

Κοινοποιήστε το:

6 σκέψεις για το “Τι πρέπει να γνωρίζεις για το Google Analytics 4”

  1. Καλό μήνα. Ήθελα να ρωτήσω, σε κάτι GA accounts με ενημέρωσαν τα analytics ότι έγινε αυτόματη μετάβαση στα 4. Δε ξέρω αν μπορώ να κατεβάσω τα δεδομένα του universal και επίσης επειδή οι σελίδες είναι κατασκευασμενες με cms wordpress, χρειάζεται να περάσω εκ νέου τον κώδικα παρακολούθησης tracking code για να τραβάει δεδομένα ή να κάνω κάποια αλλαγή; Δεν διαχειριζομαι eshops. Απλές ιστοσελίδες.

    1. Καλησπέρα! Δεν μπορείτε να κατεβάσετε προς το παρόν τα δεδομένα του universal analytics μαζικά. Υπάρχει η δυνατότητα να κατεβάσετε κάποια μεμονωμένα δεδομένα που επιλέγετε, αλλά η δυνατότητα αυτή είναι περιορισμένη και σε λίγα μόνο δεδομένα. Για το GA4 χρειάζεται να περάσετε το νέο tracking code, το παλιό tracking code του Universal δεν καταγράφει δεδομένα για το GA4!

Αφήστε ένα Σχόλιο

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Scroll to Top