Website Audit: Τι είναι και γιατί είναι απαραίτητο για κάθε επιχείρηση

Στην εποχή της ψηφιακής τεχνολογίας, οι περισσότερες αν όχι όλες οι εταιρίες, έχουν στην κατοχή τους και από μία ιστοσελίδα (website) ώστε να διαφημίζουν τα προϊόντα ή τις υπηρεσίες τους. Ένα ισχυρό εργαλείο, εργαλείο που όμως θέλει επιτήρηση και φροντίδα.

Σκεφτείτε παραδείγματος χάρη το αμάξι σας. Όσο καλό και αν είναι, με το καιρό θα θέλει να γίνει συντήρηση και έλεγχος ώστε να διαγνωστεί τι ακριβώς πάει καλά και τι όχι για να είναι σε όσο το δυνατόν καλύτερη κατάσταση. Η ίδια ακριβώς διαδικασία απαιτείται και για μία ιστοσελίδα.

Τι είναι το website audit

Ας το δούμε ακόμη πιο αναλυτικά. Κάθε ιστοσελίδα έχει κάποια συγκεκριμένα χαρακτηριστικά μέρη, των οποίων η απόδοση παίζει καθοριστικό ρόλο για το αν θα ξεχωρίσει και θα έχει μία επιτυχημένη παρουσία στο διαδίκτυο.

Το website audit ουσιαστικά επιθεωρεί και αναλύει αυτά τα κρίσιμα σημεία που υπάρχουν στην ιστοσελίδα και βοηθάει τον κάτοχο του site να πάρει αποφάσεις για τις αλλαγές ή όχι που πρέπει να γίνουν στην ιστοσελίδα του. Αυτός ο έλεγχος, για τις ιστοσελίδες λέγεται website audit.

Τι περιλαμβάνει αυτός o έλεγχος ενός website

Το website audit είναι ένας πλήρης έλεγχος που γίνεται σε μία ιστοσελίδα, στην προκειμένη περίπτωση, στην ιστοσελίδα της επιχείρησής σας. Για να έχει αξιόλογα αποτελέσματα, θα πρέπει να ληφθούν σοβαρά υπόψιν πολλές και διαφορετικές παράμετροι, οι οποίοι θα κρίνουν το πόσο καλό ή όχι είναι ένα website. Αυτός ο έλεγχος χωρίζεται σε 3 βασικά μέρη του website σας:

  • On-site audit: Όπως λέει και το όνομά του, αφορά τον έλεγχο που γίνεται σ’ ό,τι προβάλλεται στο site. Ό,τι δηλαδή είναι ορατό τόσο από τους χρήστες όσο και απ’ τις μηχανές αναζήτησης.
  • Off-site audit: Το off-site audit περιλαμβάνει όλες τις ενέργειες που μπορούν να προωθήσουν το website σας στο διαδίκτυο, όπως είναι π.χ. τα social media. Σ’ αυτό όμως δεν περιλαμβάνεται η διαφημιστική προώθηση.
  • Technical audit: Τέλος, υπάρχει και το τεχνικό κομμάτι και αφορά τα τεχνικά χαρακτηριστικά του site και το κατά πόσο δουλεύουν σωστά και δεν έχουν σφάλματα.

Πάμε λοιπόν να δούμε τις σπουδαιότερες απ’ αυτές τις παραμέτρους που καθορίζουν εν πολλοίς τη μοίρα και την τύχη που έχει μία ιστοσελίδα στο διαδίκτυο. Η παράμετροι αυτοί έχουν ένα και μόνο στόχο: Να κάνουν την εμπειρία του χρήστη-επισκέπτη όσο γίνεται πιο απολαυστική.

On-site audit Checklist

Περιεχόμενο website: «Εν αρχή ην ο λόγος», όπως έλεγαν και οι αρχαίοι. Το περιεχόμενο έχει πρωταγωνιστικό ρόλο σε μία δημοφιλή και καλή ιστοσελίδα. Και όταν λέμε περιεχόμενο, δεν εννοούμε απλά το «γέμισμα»(stuffing) του site μας, με κείμενα ανούσια και γεμάτα keywords.

Ένα περιεχόμενο για να βαθμολογηθεί καλά, θα πρέπει να είναι ποιοτικό, να προσφέρει χρηστικές πληροφορίες, να αφορά άμεσα το περιεχόμενο του site και να έχει σε συγκεκριμένα σημεία λέξεις κλειδιά.

Επίσης, ο τίτλος του κειμένου παίζει καθοριστικό ρόλο στο ranking. Αυτός θα πρέπει να περιέχει οπωσδήποτε τη λέξη-κλειδί αλλά και να είναι καλός ώστε να τραβήξει τη προσοχή του αναγνώστη.

Αυτό γίνεται για να μπορεί ο αναγνώστης να ξέρει τι αφορά το κείμενο που θα διαβάσει. Έπειτα το κυρίως θέμα καλό θα ήταν να είναι εύκολα αναγνώσιμο. Μερικά στοιχεία που βοηθούν σ’ αυτό είναι οι επικεφαλίδες και τα bullets.

Σε περίπτωση που θέλετε να πάρετε ακόμη περισσότερους πόντους σε ό,τι αφορά τον τομέα «Περιεχόμενο», εμπλουτίστε το website σας με ένα blog, με κείμενα σχετικά με τους τομείς της επιχείρησής σας.

Σχεδιασμός website: Το επόμενο στοιχείο στο οποίο πρέπει να δοθεί έμφαση, μετά το περιεχόμενο, είναι η εμφάνιση της ιστοσελίδας μας. Πώς δηλαδή είναι σχεδιασμένη και αν είναι ελκυστική στα άτομα που θα την επισκεφθούν. Αυτό που λέμε User Experience (UX).

Έχει παρατηρηθεί ότι μεγάλη μερίδα των websites έχουν δημιουργηθεί απλώς και μόνο για να υπάρχουν. Ένα σωστό website όμως, είναι αυτό που έχει ως γνώμονα την καλύτερη εμπειρία του χρήστη. Γι’ αυτό το λόγο, μία εταιρεία που θέλει να έχει αξιόλογη παρουσία στο διαδίκτυο, θα πρέπει να απευθύνεται σε ειδικούς, που γνωρίζουν τον τρόπο για να το πετύχουν αυτό.

on-site audit

Off-site audit Checklist

Backlinks: Ο έλεγχος των backlinks μπορεί να αποκαλύψει το κατά πόσο υγιή είναι τα sites που συνδέονται μέσω συνδέσμων με το δικό σας. Η δημιουργία πολλών και ποιοτικών backlinks, θεωρείται ένας απ’ τους σημαντικότερους παράγοντες επιτυχίας για ένα site, σύμφωνα με τους αλγόριθμους που έχει θεσπίσει η Google.

Δεν αρκεί να υπάρχουν πολλές ιστοσελίδες με συνδέσμους που να παραπέμπουν στο site σας. Πρέπει οι ιστοσελίδες αυτές να είναι και εκείνες ποιοτικές και υγιείς. Όσο πιο αναγνωρίσιμη είναι η ιστοσελίδα που μας κάνει backlink τόσο πιο θετικό αντίκτυπο θα έχει στην βαθμολογία του δικού μας site.

Υπάρχουν όμως και οι περιπτώσεις που τα backlink μας, μπορεί να αποδειχθούν επιβλαβή και τοξικά για εμάς. Γι’ αυτό το λόγο είναι σημαντικό να γίνεται έλεγχος τους, ώστε να βρεθούν εκείνα που είναι επιβλαβή και με διάφορα ειδικά εργαλεία, να εξαλειφθούν.

Social Media: Τα social media είναι πλέον στην καθημερινότητα των περισσότερων, σε τέτοιο βαθμό που σύμφωνα με επίσημα στατιστικά οι χρήστες το 2021 θα είναι παραπάνω από 3 δις.

Είναι κρίμα επομένως ένα τόσο ισχυρό εργαλείο να μένει ανεκμετάλλευτο για την επιχείρησή σας. Η χρησιμοποίησή του όμως συνεπάγεται και την σωστή λειτουργία και συνεχή επιτήρηση. Δεν αρκεί να έχετε ενεργή παρουσία σε όλα τα social media. Χρειάζεται ένας σωστός σχεδιασμός και μία διαχείριση ώστε να αποδώσει καρπούς η social παρουσία σας.

Technical audit Checklist

Ταχύτητα website: Η Google πάντα φρόντιζε να «ανταμείβει» εκείνες τις ιστοσελίδες οι οποίες είχαν υψηλή ταχύτητα απόκρισης, και πολύ σωστά. Σκεφτείτε τον εαυτό σας ως επισκέπτη κάποιας ιστοσελίδας. Πόσες φορές δεν παρατήσατε ένα website επειδή δεν φόρτωνε γρήγορα; Είμαι σίγουρη, αρκετές! Μάλιστα απ’ το 2018 και έπειτα η Google έχει προσθέσει στον αλγόριθμό της και την ταχύτητα που «τρέχει» ένα website και στις κινητές συσκευές. Πλέον δεν αρκεί ένα γρήγορα αποκρινόμενο website στο desktop αλλά πρέπει να έχει και την ίδια σχεδόν απόδοση σε όλες τις δυνατές συσκευές που έχουν πρόσβαση στο διαδίκτυο.

Responsive website: Σύμφωνα με την ΕΛΣΤΑΤ σε έρευνα που διεξήγαγε το 2018,  παραπάνω από 8 στους 10 Έλληνες προτιμούν τα κινητά τους τηλέφωνα για να συνδέονται στο διαδίκτυο.

Γι’ αυτό το λόγο ένα website θα πρέπει να είναι σχεδιασμένο όχι μόνο για το desktop αλλά και για τις κινητές συσκευές. Μάλιστα, σε πολλές περιπτώσεις πλέον, οι δημιουργοί ιστοσελίδων προτείνουν ο σχεδιασμός να ξεκινάει για τις κινητές συσκευές και μετά να προχωράει στις σταθερές.

Εύρεση broken links: Μία έρευνα που απαραιτήτως πρέπει να γίνει σε ένα website, είναι η εύρεση τυχόν «χαλασμένων» συνδέσμων.

Πώς προκύπτουν όμως αυτοί; Πολλές φορές εκτός απ’ το κείμενό παραθέτουμε και πολυμέσα, όπως εικόνες, ήχο, βίντεο κλπ. για να έχουμε ένα πιο ολοκληρωμένο αποτέλεσμα. Καλά μέχρι εδώ. Μετά από καιρό όμως, κάποιες απ’ αυτές τις πηγές των πολυμέσων μπορεί να έχουν διαγραφεί, με αποτέλεσμα να μην φαίνονται σωστά ούτε στον ιστότοπό μας.

Γι’ αυτό χρειάζεται ανά διαστήματα να πραγματοποιείται και έλεγχος αυτών των links ούτως ώστε να αποφεύγονται τέτοια φαινόμενα. Αυτός ο έλεγχος πλέον γίνεται αρκετά σύντομα, καθώς υπάρχουν ειδικά εργαλεία που μπορούν να επισπεύσουν την όλη διαδικασία.

Ασφάλεια website: Ένα ακόμη σημαντικός παράγοντας στη δημιουργία ενός ισχυρού website, είναι και η ασφάλεια που παρέχει στον χρήστη. Δεν νοείται πλέον website χωρίς πρωτόκολλα ασφαλείας (SSL Certificates).

Ιστοσελίδες που δεν διαθέτουν τα πρωτόκολλα αυτά, όχι μόνο δεν χαίρουν εκτίμησης των χρηστών, αλλά θεωρούνται από κάποιες μηχανές αναζήτησης, «κόκκινο πανί», με αποτέλεσμα τον αποκλεισμό τους.

Να σημειωθεί ότι σε περίπτωση που το website είναι και e-shop, τα SSL πρωτόκολλα θεωρούνται αυτονόητα. Φυσικά όταν μιλάμε για ασφάλεια δεν αναφερόμαστε μόνο σ’ αυτά τα πρωτόκολλα, αλλά και σε όλους τους τρόπους με τους οποίους το site σας μπορεί να αποφύγει ενδεχόμενες επιθέσεις από malware, bots κλπ.

Sitemap & robots txt: Το Sitemap δεν είναι τίποτα άλλο από ένα αρχείο που υπάρχει στην ιστοσελίδα μας και το οποίο δείχνει τη δομή του website μας. Αυτό το αρχείο είναι απαραίτητο για την Google, γιατί μ’ αυτό το τρόπο μπορεί να εντοπίσει και να καταχωρήσει τις ενότητες της ιστοσελίδας μας, στις μηχανές αναζήτησης.

Όπως καταλαβαίνετε, ένα sitemap είναι ένα απ’ τα πρώτα πράγματα που θα πρέπει να φιλοξενηθεί στο site μας για να μπορεί ο οποιοσδήποτε θέλει να το αναζητήσει και να το βρει. Και αν το sitemap είναι ένα αρχείο που βοηθάει τις μηχανές αναζήτησης να κάνουν crawling σε μία ιστοσελίδα, το αρχείο robots.txt είναι αυτό που υποδεικνύει τι επιτρέπεται και τι όχι να ψάξει μία μηχανή αναζήτησης στο website. Το robots.txt αποτελείται από συγκεκριμένες εντολές, τις οποίες χρησιμοποιεί ο δημιουργός του για να καθορίσει τα παραπάνω.

Όπως μπορείτε εύκολα να αντιληφθείτε, το website audit πρόκειται για μία διαδικασία που χρειάζεται χρόνο, επανάληψη και συνεχή επαγρύπνηση ώστε να είναι επιτυχημένο.

Γιατί είναι απαραίτητο για κάθε website

Ας επιστρέψουμε στο παράδειγμα με το αμάξι που αναφέραμε στην αρχή. Όταν το αμάξι δούμε ότι δεν αποδίδει τα αναμενόμενα που ελπίζαμε όταν το αγοράσαμε, θα ψάξουμε τους λόγους.

Πιθανόν να είναι ένα πρόβλημα στη μηχανή, μία φθορά ή μία δυσλειτουργία η οποία δε μπορεί να γίνει εύκολα αντιληπτή από εμάς. Εκεί έρχεται η ώρα των ειδικών. Ένα συνεργείο με σύγχρονα μηχανήματα και τεχνολογικά καταρτισμένους μηχανικούς, θα σας βρει την λύση και θα σας γλιτώσει τόσο από χρόνο όσο και από περιττά έξοδα. Ακριβώς το ίδιο συμβαίνει και με ένα site που δεν φέρνει τις απολαβές που θα θέλατε.

Αν αναθέσετε το website audit σε μία ομάδα που διαθέτει τα κατάλληλα εργαλεία αλλά και τις απαραίτητες τεχνικές γνώσεις πάνω στο αντικείμενο, τα αποτελέσματα που θα έχετε θα είναι αυτά που θα σας κάνουν να αναρωτιέστε γιατί δεν προχωρήσατε νωρίτερα σε μία τέτοια κίνηση. Ο έλεγχος του site σας δεν είναι ένας αγώνας 100 μέτρων, θέλει έλεγχο σε τακτά χρονικά διαστήματα ώστε η ιστοσελίδα σας να συνεχίζει να αποδίδει τα μέγιστα.

Με το website audit, σας δίνεται η δυνατότητα να χτίσετε μία δυναμική ιστοσελίδα όπου όχι μόνο θα αυξηθούν οι πωλήσεις σας, αλλά θα δείτε να έρχονται και νέοι επισκέπτες, οι οποίοι μέσω της διαδικτυακής τους εμπειρίας, μπορεί να γίνουν οι πιο αφοσιωμένοι πελάτες σας στο μέλλον.

Είστε έτοιμοι γι’ αυτό το βήμα αλλά χρειάζεστε παραπάνω διευκρινήσεις; Κανένα πρόβλημα! Επικοινωνήστε μαζί μας ώστε να σας λύσουμε κάθε απορία που τυχόν μπορεί να έχετε.

Κοινοποιήστε το:

Αφήστε ένα Σχόλιο

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Scroll to Top