Εικαστικό με άνδρα μπροστά από κείμενα σε web και εικονίδια από backlinks.

Τι είναι τα Backlinks & πώς τα χτίζω [Οδηγός για αρχάριους]

Το link building αποτελεί μία από τις βασικότερες στρατηγικές στο SEO (Search Engine Optimization) και τον πυρήνα του off-page SEO, μία από τις πιο γνωστές και αποδοτικές πρακτικές για την προώθηση επιχείρησης μέσω internet marketing.

Πρόκειται για μία πρακτική που απαιτεί υψηλή τεχνογνωσία και εμπειρία, ενώ αρκετοί το παρομοιάζουν με τέχνη, καθώς υπάρχουν πολλοί παράγοντες που καθορίζουν το θετικό ή αρνητικό του αποτέλεσμα, το οποίο τελικά κρίνεται ως σύνολο.

Παρακάτω, συγκεντρώσαμε τα βασικότερα σημεία που πρέπει να γνωρίζετε για το link building και τα backlinks που είναι τα συστατικά του στοιχεία.

Περιεχόμενα

Τι είναι τα backlinks

Τα backlinks (επίσης γνωστά και ως inbound links) είναι σύνδεσμοι από μία ιστοσελίδα προς μια άλλη σελίδα σε έναν άλλο ιστότοπο. Η Google και άλλες μεγάλες μηχανές αναζήτησης θεωρούν τα backlinks ως σημάδια (ή ψήφους) που καθορίζουν την κατάταξη της ιστοσελίδας, στην οποία κατευθύνονται.

Τι είναι το link building

Το link building είναι η πρακτική της δημιουργίας backlinks με διάφορες πρακτικές, όπως το content marketing και το broken link building.

Έτσι, σε αντίθεση με το on-page SEO, το οποίο επικεντρώνεται στα χαρακτηριστικά και το περιεχόμενο της ίδιας της σελίδας, το off-page SEO ασχολείται με τις άλλες σελίδες που στέλνουν στη σελίδα, η οποία θα υποστεί βελτιστοποίηση για τις μηχανές αναζήτησης.

Backlinks vs External links

Για να κατανοήσουμε τη λογική των backlinks, είναι πολύ βασικό να αναφερθούμε όχι μόνο στο τι είναι link αλλά και στα διάφορα είδη του.

Το link είναι ένα σύνδεσμος μέσα σε μία σελίδα, ο οποίος μας κατευθύνει σε μία άλλη σελίδα.

Η διαφορά μεταξύ backlinks και external links έχει να κάνει με τη σκοπιά από την οποία κοιτάμε το link. Το link που βρίσκεται σε μια ιστοσελίδα και στέλνει σε μία άλλη σελίδα σε ένα διαφορετικό domain είναι backlink/inbound link για τη σελίδα-στόχο.

Από την άλλη, το ίδιο αυτό link είναι external link/outbound link για τη σελίδα-πηγή, αφού στέλνει το χρήστη εκτός του ιστοτόπου της.

Βεβαίως, η τακτική του linking δεν περιλαμβάνει μόνο links που στέλνουν σε άλλο ιστότοπο.

Μπορεί μία σελίδα να στέλνει σε μία άλλη σελίδα στον ίδιο ιστότοπο, οπότε τότε μιλάμε για τα λεγόμενα internal links.

Γιατί τα backlinks είναι σημαντικά για το SEO

Τα backlinks παρομοιάζονται συχνά με ψήφους από άλλους ιστότοπους. Κάθε ψήφος αποτελεί σημάδι για τις μηχανές αναζήτησης ότι το περιεχόμενο της σελίδας είναι αξιόπιστο και χρήσιμο

Συνεπώς, όσο περισσότερες (και ισχυρότερες) από αυτές τις ψήφους έχει μια σελίδα, τόσο υψηλότερα θα κατατάσσεται στα οργανικά αποτελέσματα.

Ως λογική δεν είναι κάτι καινούριο, αφού, αποτέλεσε τη βάση του αρχικού αλγορίθμου της Google (γνωστού ως “PageRank”).

Παρόλο που η Google έχει κάνει πολλές και σημαντικές αλλαγές στον αλγόριθμό της από τότε, τα backlinks παραμένουν ένας βασικός παράγοντας κατάταξης για τις ιστοσελίδες.

Σημαντικοί όροι

Link Juice

Εικαστικό με δοχεία που δείχνει πώς λειτουργεί το link juice των backlinks.

Το link juice είναι ένας όρος στο SEO που αναφέρεται στην αξία που μεταβιβάζει ένα backlink στη σελίδα-στόχο. Γενικά, τα backlinks από domains με υψηλό κύρος και συνάφεια με ένα θέμα έχουν περισσότερο link juice και βοηθούν περισσότερο στο ranking μίας σελίδας.

Do-follow και No-follow

Τα backlinks μπορεί να εμπίπτουν στην κατηγορία do-follow ή no-follow.

Ένα link no-follow διαθέτει ετικέτα, η οποία ζητάει από τις μηχανές αναζήτησης να το αγνοήσουν, και η δομή του είναι έτσι: 

<a href=”https://www.domain.com/” rel=”nofollow”>

Σε αντίθεση με το do-follow link, το οποίο είναι έτσι:

<a href=”https://www.domain.com/”>

Συνήθως, τείνουν να είναι no-follow οι σύνδεσμοι από πηγές, όπως σχόλια σε blogs, δελτία τύπου και διαφημίσεις.

Είναι, λοιπόν, βασικό να γνωρίζουμε κάθε φορά αν το backlink που χτίσαμε είναι do-follow ή no-follow, διότι το δεύτερο δε μεταφέρει link juice.

Anchor Text

Ένα link μπορεί να μπει αυτούσιο μέσα σε μία σελίδα, όμως μπορεί να είναι και clickable κείμενο με hyperlink.

Στην τελευταία περίπτωση, το κείμενο αυτό ονομάζεται anchor text και συνηθίζεται να περιλαμβάνει τη λέξη-κλειδί, για την οποία θέλει να επιτύχει υψηλή κατάταξη η σελίδα.

Ωστόσο, πρόκειται για μία πρακτική που χρειάζεται προσοχή.

Καθώς, πλέον η κατάχρησή της με κείμενα που είναι υπερβολικά πλούσια σε backlinks με ίδιο anchor text με τη λέξη κλειδί που στοχεύουμε, θεωρείται spammy και μπορεί να φέρει τα αντίθετα αποτελέσματα από αυτά που επιδιώκουμε.

Πώς βλέπω ποια backlinks έχει η ιστοσελίδα μου;

Το να γνωρίζουμε ποια backlinks έχει κάθε ιστοσελίδα είναι το πρώτο και ιδιαίτερα σημαντικό βήμα στο να χτίσουμε μια σωστή και ολοκληρωμένη στρατηγική link building.

Για να το κάνουμε αυτό, χρειαζόμαστε ένα backlink checker, το οποίο θα μας δώσει μια λίστα με τις σελίδες που στέλνουν στη δικιά μας σελίδα με link.

Τέτοιου είδους εργαλεία μας δίνουν τη δυνατότητα να δούμε όλα τα backlinks, να τα οργανώσουμε με βάση διάφορες παραμέτρους, όπως την ημερομηνία ή το domain και να βγάλουμε χρήσιμα συμπεράσματα για το πώς πρέπει να κινηθούμε από εδώ και στο εξής.

Πώς δημιουργώ backlinks;


Αφού είδαμε τι είναι τα backlinks και τους σημαντικότερους όρους του link building, πάμε να δούμε και κάποιους τρόπους για να τα χρίσετε.

Αναζητήστε broken links

Το broken link building είναι μία στρατηγική που κερδίζει έδαφος, καθώς αποτελεί έναν εύκολο και γρήγορο τρόπο να χτίσουμε backlinks, εφόσον βέβαια το αξιοποιήσουμε σωστά.

Η λογική είναι ότι βρίσκουμε σελίδες που περιέχουν links, τα οποία δεν δουλεύουν (οδηγούν σε 404 errors ή σε σελίδες που δεν υπάρχουν), και βοηθάμε στην αντικατάστασή τους με τα δικά μας link.

Η διαδικασία περιλαμβάνει τη συγκέντρωση ορισμένων σελίδων με περιεχόμενο, το οποίο ταιριάζει με τον κλάδο, στο οποίο δραστηριοποιείται η σελίδα που θέλουμε να προωθήσουμε.

Για παράδειγμα:

Αν έχουμε ένα site που πουλάει ποδήλατα, θα ψάξουμε για ιστοτόπους με άρθρα για ποδηλάτες. 

Έπειτα, με εργαλεία που αναζητούν τα broken links σε έναν ιστότοπο, καταγράφουμε τις σελίδες που περιέχουν broken links και βλέπουμε αν κάποιο από αυτά μπορεί να αντικατασταθεί με link προς τη σελίδα που προωθούμε.

Τελευταίο βήμα είναι να απευθυνθούμε στον ιστότοπο με τα broken links και να του ζητήσουμε να τα αντικαταστήσει με backlinks προς τη σελίδα μας.

Έτσι, επωφελούνται και τα δύο μέρη, αφού τα broken links είναι προβληματικά και για το ίδιο το site που τα περιέχει.

Αξιοποιήστε το Guest Blogging (προσεκτικά)

Εικαστικό με ανθρώπους και κείμενο σε οθόνη υπολογιστή, concept για το guest blogging / posting.

Με το guest blogging δημιουργούμε άρθρα, τα οποία στη συνέχεια φιλοξενούνται σε άλλες σελίδες και blogs.

Τα άρθρα αυτά περιέχουν ένα ή περισσότερα links που στέλνουν στη σελίδα που μας ενδιαφέρει.

Πρόκειται για μία πρακτική που χρειάζεται αρκετή προσοχή για έναν απλό λόγο:

Το να βάζουμε οποιοδήποτε άρθρο οπουδήποτε όχι μόνο δεν θα κάνει καλό, αλλά μπορεί να βλάψει και τις κατατάξεις τελικά.

Χρειάζεται επομένως να επιλέξουμε προσεκτικά το site που θα φιλοξενήσει το άρθρο, ώστε να είναι σχετικό και να έχει κύρος.

Δεν είναι σπάνιο να βλέπουμε sites που δημοσιεύουν αμφιβόλου ποιότητας άρθρα από κάθε πιθανή σελίδα και φυσικά ένα backlink από ένα τέτοιο site δεν έχει καμία αξία.

Δημιουργήστε χρήσιμο περιεχόμενο

Για να κερδίσουμε backlinks, πρέπει άλλες σελίδες να έχουν link προς τη δικιά μας.

Ένας αποδοτικός τρόπος, για να το πετύχουμε, είναι να δώσουμε σε αυτές τις σελίδες χρήσιμο περιεχόμενο πάνω στον τομέα, με τον οποίο ασχολούμαστε.

Στο προηγούμενο παράδειγμα του e-shop με ποδήλατα:

Ένα άρθρο με συμβουλές για ποδηλάτες ή ένας οδηγός αγοράς για όλα όσα πρέπει να προσέξει κανείς, ώστε να αγοράσει το ποδήλατο που του ταιριάζει, είναι χρήσιμο περιεχόμενο που θα δώσει αξία στο site που θα το δημοσιεύσει.

Αν, μάλιστα, αυτό το site είναι σχετικό και έχει κύρος, τότε το backlink θα είναι σημαντικό, αλλά όχι μόνο.

Το χρήσιμο και ποιοτικό περιεχόμενο (content marketing) αποτελεί στρατηγική στο digital marketing που βοηθάει τις επιχειρήσεις να έρθουν κοντά με το κοινό τους και να το βοηθήσουν με τις γνώσεις και την εμπειρία τους σε έναν συγκεκριμένο τομέα.

Κατασκοπεύστε τους ανταγωνιστές σας

Με εργαλεία, όπως το  link explorer, μπορούμε να αναζητήσουμε τα backlinks που έχουν χτίσει οι ανταγωνιστές μας.

Αυτό είναι ιδιαίτερα επιβοηθητικό, καθώς μας βοηθάει να αντιληφθούμε τι ακριβώς είναι χρήσιμο σε έναν συγκεκριμένο κλάδο.

Μέσω αυτής της διαδικασίας παίρνουμε καινούριες ιδέες, ανακαλύπτουμε χρήσιμα sites που μπορούν να φιλοξενήσουν το περιεχόμενό μας και παραμένουμε μέσα στις εξελίξεις με βάση επιτυχημένες κινήσεις που κάνουν άλλες επιχειρήσεις, οι οποίες έχουν μια αποδοτική στρατηγική online marketing.

Τα χαρακτηριστικά των ποιοτικών backlinks

Δεν είναι όλοι τα backlinks ίσης αξίας, όπως προαναφέρθηκε. Τα ποιοτικά backlinks είναι αυτά που φέρνουν υψηλότερες κατατάξεις στα οργανικά αποτελέσματα.

Τι σημαίνει ποιοτικό backlink; Αυτό που έχει τα ακόλουθα χαρακτηριστικά:

  • Προέρχεται από αξιόπιστα και έγκυρα sites.
  • Προέρχεται από sites που παρουσιάζουν συνάφεια με τη σελίδα μας.
  • Περιέχει στο anchor text το keyword στο οποίο στοχεύουμε (όχι όμως ακριβώς το ίδιο keyword).
  • Είναι do-follow.
  • Προέρχεται από ένα καινούριο για εμάς site και όχι από ένα site, από το οποίο έχουμε λάβει ξανά backlink στο παρελθόν.

Τι να αποφύγετε – Black Hat τακτικές

Εικαστικό με δύο καπέλα, ένα λευκό και ένα μαύρο που δίνει παραδείγματα για θεμιτό και αθέμιτο χτίσιμο backlinks.

Το black hat SEO είναι ένα σύνολο πρακτικών SEO που παραβιάζουν τα guidelines της Google.

Ο όρος προήλθε από τις ταινίες γουέστερν, για να διακρίνει τους “κακούς” από τους “καλούς”, οι οποίοι φορούσαν λευκά καπέλα (βλ. white hat SEO).

Συχνές πρακτικές black hat SEO, οι οποίες καλό είναι να αποφεύγονται στο link building γιατί μπορεί να οδηγήσουν σε πτώση στις κατατάξεις ή ακόμα και penalty από τη Google, είναι:

  • Ανταλλαγή backlinks (ακόμη και με είδος για την απόκτηση link, π.χ. ένα προϊόν).
  • Κρυμμένο κείμενο (στο ίδιο χρώμα με το background ή με μέγεθος 0), ώστε να μη φαίνεται από τους χρήστες και να περιέχει μόνο links.
  • Ύποπτες ανακατευθύνσεις (redirects).
  • Αγορά backlinks και link farms.
  • Έντονη χρήση ίδιου anchor text με το keyword το οποίο στοχεύουμε.
  • Blog comments με μόνη αξία την τοποθέτηση link (do-follow).
  • Μαζικά backlinks από directories χαμηλής ποιότητας.

Αν θέλετε να μάθετε περισσότερα για τις απαγορευμένες μεθόδους link building και τα link schemes, δείτε τα σχετικά guidelines της Google.

Φτάσαμε στο τέλος του άρθρου μας!

Τώρα γνωρίζετε τι είναι τα backlinks και πώς μπορείτε να ξεκινήσετε να τα αποκτάτε.

Σε κάθε περίπτωση όμως, το link building θα πρέπει να αποτελείται από ένα συνεκτικό και καλά μελετημένο σχέδιο που εντάσσεται σε μια συνολική στρατηγική στο SEO.

Μάθετε περισσότερα για τις υπηρεσίες μας στο SEO και για το πώς πετυχαίνουμε υψηλές οργανικές κατατάξεις με αξιοπιστία, αποτελεσματικότητα και με συνεχή έρευνα πάνω στο αντικείμενο.

Αν θέλετε να μάθετε ακόμα περισσότερα για το SEO, τις τεχνικές του και το πώς ακριβώς χρησιμοποιείται στην προώθηση ιστοσελίδων, διαβάστε τον one-step οδηγό SEO για το 2022.

Κοινοποιήστε το:

Αφήστε ένα Σχόλιο

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Scroll to Top